Når du kører rundt i din bil og ser politiet i dit bakspejl, kan det være, du lægger mærke til noget nyt.
For nogle af politiets biler blevet elektriske, og i 2023 vil fire af Københavns Politis biler være elbiler af mærket VW ID4 GTX.
Rigspolitiet har indkøbt i alt 10 biler, fordi man i et pilotprojekt ønsker at få testet, om politiet fremover kan bruge elbiler som patruljevogne.
For nyligt blev bilerne modtaget, vist frem og efter en kort instruktion til de nye biler hos politifolkene, vil bilerne være at finde på vejene inden for et par uger.

– Elbiler er kommet for at blive, så nu undersøger vi, om de kan bruges på lige fod med vores nuværende biler. Vi kan godt gætte på alt muligt, men vi ved det ikke før, det er testet af. Men hvis vi kan køre på el, så skal vi udnytte de muligheder, der er, siger Morten Steen, der er fungerende vicepolitiinspektør og leder af patruljerne hos Københavns Vestegns Politi.
Hvad med rækkevidden?
Det er især et aspekt, der bliver spændende at undersøge, mener Morten Steen: Rækkevidden på et fuldt opladt batteri.
Selvom oplysningerne fra Volkswagens fabrik ifølge Vestegnens Politi lyder på, at rækkevidden på en opladning er knap 500 km, så viste bilens oplysninger noget mindre i displayet i bilen. Her stod der, at bilen var 99 procent opladt og havde en rækkevidde på cirka 365 km.
Politiets nye elbil
Volkswagen ID4 GTX
0-100 km/t på 6,2 sekunder
299 hestekræfter
2730 kg
543 liters bagagerum
Rækkevidde (opgivet fra fabrikken): 497 km
Bilerne er udstyret fuldstændig som de øvrige patruljebiler, så betjentene i elbilerne kan indgå i opgaveløsningen på lige fod med andre patruljer
Formålet med projektet er at få erfaring med brugen af elbiler til operativ brug i beredskabet. Erfaringer bruges blandt andet til at udarbejde en strategi for indkøb af grønne køretøjer i politiet.
Rigspolitiet har indkøbt i alt 10 elbiler. Vestegnens Politi tester to, Københavns Politi tester fire, Midt og Vestjyllands Politi tester to og Østjyllands Politi tester to.
Kilde: Vestegnens Politi
Rækkevidden på elbiler afhænger af blandt kørselsmønster og vind og vejr. Ifølge FDM, som har testet en lang række elbiler, er der stor forskel på at køre i 0 graders varme og i 20 grades varme.
Ifølge FDM kører en VW ID.4 Pro med 204 hk fra 2021 325 km ved 0 grader og 390 km ved 20 grader.
– Der er mange, der stiller spørgsmål ved rækkevidden, og det bliver spændende at undersøge, om det bliver et issue, og om vi kan tilpasse vores patruljemønstre til elbiler, siger Morten Steen og fortsætter.

– Men vores politikreds og Københavns Politikreds er rent geografisk ret små, så det passer måske meget godt, fordi vi har kortere afstande end nogle af kredsene i Jylland, siger han, der siger, at det godt kan være, at bilen så skal til opladning hver gang, den er på Politigården i Albertslund.
Får nøgler til to biler
Han fortæller, at i testperioden vil de to politifolk, der har el-bilen den pågældende dag, også have nøglerne til en af de andre patruljevogne. Hvis de kommer ud til bilen og ser, at den kun er opladt til eksempelvis 18 procent, så giver det måske bedre mening, at tage den nuværende patruljebil.
– Der kommer i hvert fald ikke til at sidde fire politifolk, der ikke kan komme ud og køre i en patruljebil, bare fordi bilen ikke er oplad, siger Morten Steen.

En tungere bil
Hos Vestegnens Politi vil man nu instruere en gruppe medarbejdere, som så skal introducere resten, så alle kan køre de nye biler. For det er lidt anderledes at køre de nye eldrevne biler.
– Det er generelt en tungere bil på grund af batteriet. Og så accelererer den hurtigere, og det skal man lige være ekstra opmærksom på i sving. Men i bund og grund er det en bil som alle andre, siger Morten Steen.
Politiets VW ID4 vejer omkring 2,7 tons, og det er næsten 1000 kg mere end de nuværende VW Passat, som politiet blandt andet råder over som patruljebiler.

Testes i fire kredse
Når man sidder på passagersædet i bilen, er der ikke meget, der afslører, at det er en politibil, man befinder sig i. Politiets systemer er integreret i bilens infoskærm, og det er anderledes end de nuværende øvrige biler, hvor der er en ekstra skærm. Derudover er der kun en politiradio og nogle knapper til at styre udrykning og de blå blink.
Har du et tip?
Har du et tip eller en god historie, er du velkommen til at kontakte avisen på bha.red@sn.dk
De nye elbiler testet hos Københavns Vestegns Politi, Københavns Politi, Østjyllands Politi og Midt- og Vestjyllands Politi. Københavns Politi tester fire biler, mens de andre tre kredse tester to biler hver.

Forsøget løber i hele 2023. Håbet er at få afdækket "de realistiske ambitioner for omstilling af patruljevogne til el."
En årsag til at afprøve elbiler er også, at det fremover vil knibe med at få flere af de patruljevogne, politiet i dag bruger. Det fremgår det af en udtalelse fra centerchef hos Rigspolitiet Jens Yndgaard.

Deltag i Facebook-debatten
Klik dig ind på Brønshøj-Husum Avis’ facebookside, og deltag i debatten og får daglige, friske nyheder fra dit nærområde.