Den 1. januar i år kunne købmand Karl Erik Hansen overdrage nøglerne til butikken i Lyderslev Bygade 6 til bestyrelsen i Lyderslev-Gevnø Aps.
Bag den tekniske titel ligger flere års hårdt arbejde, stålsat vilje og frivillig energi fra en gruppe borgere, der nægtede at stoppe kampen for at bevare den lokale dagligvareforretning.
Karl Erik Hansen, som i dag er 67 år, blev vraget af banken, da han søgte lån til en nødvendig modernisering af sin butik, men den form for aldersdiskrimination ville byens indbyggere ikke finde sig i.
Med Borgerforeningen i spidsen blev der taget initiativ til projekt ”Bevar din købmand”, og efter 2 års modgang og opbakning lykkes det kort før jul, at indsamle en historisk julegave, som betyder at ”Min Købmand” i Lyderslev kan fortsætte.
Karl Erik Hansen startede ”Min Købmand” i Lyderslev i 1988, og der er foruden ham selv tre fuldtidsansatte, og så otte unge på deltid. Der er åben fra 7:30 til 19 aften, så alle pendlere kan nå hjem og handle inden spisetid, og butikken har ikke blot stor betydning Lyderslev, men for hele oplandet.
Hele byen er med
Man nåede at afholde det første borgermøde i starten af 2020 før coronaen lukke landet ned.
Mens de fleste var i pandemi-hi, arbejdede de frivillige videre bag kulisserne, og i 2021 kunne man omsider gennemføre endnu et borgermøde, hvor over 100 borgere var mødt op. Der blev oprettet et anpartsselskab, udbudt anparter til 2.000 kr. til per styk til cirka 150 personer, og den engagerede arbejdsgruppe søgte fondsstøtte, og fik bl.a. donationer fra Landsbypuljen, Stevns Brand Fond og ikke mindst LAG-midler fra Udvikling Stevns.
– Så nu ejer anpartsselskabet bygningen og lejer den ud til Karl Erik, og på den måde har vi bevaret vores købmand, forklarer direktør i Lyderslev-Gevnø Aps, Stine Prüss Petersen.
Sammen med bestyrelsesformand Kaj S. Olsen mødtes hun med købmand Karl Erik Hansen i sidste uge for at holde byggemøde.
– Vi skal i gang med at renovere butikken. Det sker i to etaper, og butikken holdes åben under hele ombygningen, men indgangen bliver flyttet om bag huset, oplyser Kaj S. Olsen.
– Der bliver selvfølgelig lidt kaos, for vi skal have lagt nyt gulv, male, ny belysning og noget nyt køleanlæg og så installere en varmepumpe, tilføjer Stine Prüss Petersen.
Modernisering i to etaper
Det første arbejde igangsættes i uge 6 og 7, og den anden etape påbegyndes i uge 18, og så er der planlagt åbningsfest i starten af maj.
– Vi har måtte forbi banken og få et kreditforeningslån, men så har vi også styr på budgettet for 2023. det handler ikke om, at lave overskud, men at det skal løbe rundt. Kommer der et overskud, så regner jeg med, at generalforsamlingen vil give det til aktiviteter i byen, siger hun.
– Vi har også en langtidsplan om at indrette 2 lejligheder i overetagen. Tegningerne ligger klar. Det vil kunne give en lejeindtægt, supplerer Kaj S. Olsen.
Både han og Stine Prüss Petersen gik ind i det frivillige arbejde med borgerhjælpen til købmanden fordi ”det var nødvendigt”, men så skader det ikke, at bestyrelsesformanden kender til virksomhedsdrift med hesteopdræt, og direktøren i det civile liv er revisor og har forstand på selskabsopbygning, foruden at Stine Prüss Petersen er træner i Sierlevs Håndboldklub.
Så det med lokal offervilje er ikke nyt. Foruden direktør og formand, som har været med fra starten, er der 3 nye bestyrelsesmedlemmer i anpartsselskabet.
Alle kender Karl Erik
Købmand Karl Erik Hansen er meget glad for den lykkelige udgang, og lover at fortsætte ’mange år endnu’.
– Jeg er taknemmelig for al den støtte jeg har fået. Nu kan vi fortsætte, og endda i en nyistandsat butik. Det bliver dejligt at forretningen kommer til at se hæderlig ud, siger den hæderlige købmand.
– Og vi er glade for at Karl Erik bliver ved, for det er ham som har forstand på at drive forretningen. Han kender det hele, og alle kender ham, siger Kaj S. Olsen.
”Kommer der så slagtilbud når der bliver genåbningsfest?”
– Det finder vi nok ud af, for der bliver ikke skåret ned på servicen, lover Karl Erik Hansen, der vedbliver med at have både samme varer og agerer postkontor.
– Jeg håber, at alle vil støtte op om det fælles engagement, og lægge endnu flere indkøb i butikken. Man kan også stadig købe andele og støtte på den måde. Det har kostet blod, sved og tårer, men opbakningen har været fantastisk, lyder det fra Stine Prüss Petersen.
– Der har været både små og store sejre, og vi har måtte skære ambitionerne til. Men det lykkes ansigt-til-ansigt at få støtte. Og nu fortsætter vi med nyhedsbreve for at fastholde engagementet. Meget af renoveringen bliver også udført af frivilligt arbejde. Så fremtiden tegner lyst, konkluderer Kaj S. Olsen.