I denne avis kunne vi læse Gitte Claumarchs ”bekymringsbrev” (DAGBLADET 21. marts). Brevet handler om det giftige arbejdsmiljø, der hersker på Plejehjemmet Hotherhaven, hvor flere gamle medarbejdere enten er langtidssygemeldte eller har sagt deres arbejde op. Værre er, at budbringeren, der gik til sin ledelse for at tale om problemerne,mødte en konsekvens i form af en fyreseddel.
Problemer på plejehjem er meget følsomme, og ofte tabu. Men når direktøren på området: Ralf K. Jensen genkender de forhold, som Gitte Claumarch omtaler på Hotherhaven, må det forstås derhen, at der kommer ikke røg uden, at der har været en brand.
Når der er problemer hos medarbejderne, vil det uvilkårligt påvirke beboerne på Hotherhaven, og det fremgår da også af ”bekymringsbrevet”. Dette påhviler og skyldes dårlig ledelse. Og ledelse og ansvar har direktør Ralf K. Jensen, hvilket dog ikke fremgår af hans svar under ”bekymringssvaret”. For selv om han umiddelbart medgiver Gitte Claumarch sine bekymringer, er hun blevet fyret. Svaret er skrevet i en afvisende form, uden at tage ansvar.
Derfor disse spørgsmål til direktøren. Hvad siger påbuddet fra Arbejdstilsynet konkret? Har der været flere påbud – i så fald, hvor mange? Vil du afvise, at problemerne har haft indflydelse for beboerne? Med konkret viden og ikke blot “tryg ved” . Vil du afvise, at flere medarbejdere har fået mundkurv på og tiet af frygt for ubehagelige konsekvenser?
At miste gode medarbejdere, grundet dårlig ledelse, anses som uacceptabelt, når vi samtidig opfordrer medarbejderne til at blive lidt længere på arbejdsmarkedet.
Et tillægsspørgsmål: Bliver de årlige ”Tilsynsrapporter for uanmeldte tilsyn” læst og brugt til at imødegå, at disse situationer opstår og udvikler sig som i dette tilfælde?
Jeg forventer naturligvis, at du selv besvarer spørgsmålene og ikke borgmesteren.
Svar fra direktør Ralf Klitgaard Jensen, Stevns Kommune:
DAGBLADET havde torsdag 30. marts en grundig dækning af sagen, hvor både ledelse og medarbejdere kom til orde ud over den almindelige journalistiske dækning. Den omtale beskriver på udmærket vis det ansvar, som både ledere og ansatte sammen har taget for at løse de udfordringer, vi har på Hotherhaven. Jeg vil opfordre til at læse de forskellige indlæg.