Skal Kloppenorg hjælpes – eller sættes udenfor døren?

Debat: Skal han hjælpes eller sendes udenfor døren?

Af Henrik Hjortdal, Andedammen 3, Birkerød

Ved valget kom mange nye politikere i byrådet. En helt nye klassedannelse fandt sted. Der kom ny klasselærer og en ny lyttende stil i klassen. Men en af de nye elever viste sig at være svært utilpasset. Han var vokset op i en anden kultur, som særlig rådgiver, hvis job det er at "spinne", dvs. dreje og fordreje facts, så de passer ind i en på forhånd fastlagt politisk linje.

Navnet er selvfølgelig Jens Kloppenborg.

I starten var han nu et forfriskende indslag, selv om han larmede lidt vel meget. Han lagde benene op på klasselærerens bord, når hun forlod klassen. Han var nemlig blevet 2. ordensduks og når 1. ordensduks også var fraværende, var det ham, der første taktstokken i klassen, og han fik sit billede i avisen! Lidt sjovt syntes alle vist, det var.

Desværre viste det sig, at han ikke kunne ramme måde.

Han fortsatte at iscenesætte sig selv som en markant leder.

Først fik han gjort en minimal og nødvendig skattestigning til et borgerligt syndefald med hjælp af nogen fra de store klasser (Cepos og Christopher Arzrouni).

Senere fik han "forbedret" afgangene på kystbanen ved at forsinke halvdelen af togene, så der blev råd til 15 minutters drift, det var ikke en ny brug af matematikken. Og til slut anklagede han klasselæreren for at snyde med ulovlige besparelser, han selv havde været med til at forberede i flere måneder.

Jeg kan mærke på de andre børn i klassen, at de mener, han skal have en advarsel. Måske har han allerede fået den. Men andre mener, han helt bør bortvises, dvs. holdes helt udenfor legene og lektielæsningen (konstitueringen).

Jeg tror nu det bedste er, at klasselæreren fortæller ham, at han stadig har chancen for at blive en del af klassen, hvis han vel at mærke ændrer adfærd. Og få nogle af de andre i klassen og nogle fra de store klasser til at hjælpe ham.

Vi skal ikke opgive ham endnu. Hvis ikke han står til at redde hjem i fællesskabet må han i specialklasse. Men det er en dyr og meget lidt inkluderende løsning. Den skal kun bruges vis den almindelige pædagogik ikke hjælper. Bortvisninger og alt det der: Glem det! Så popper han bare op ude i skolegården og larmer!