Harley-butik har haft godt af at rykke til Roskilde

Af Kristian Jørgensen Foto: Mie Nee

Det har på alle måder været en gevinst for den ene af Danmarks to Harley-Davidson-butikker, at den sidste år flyttede til Roskilde. Ikke alene er den nye forretning langt mere indbydende og er til at parkere ved i modsætning til de tidligere lokaler ved det gamle grønttorv i Valby. Beliggenheden er også forbedret, selvom vejen er gået fra hovedstaden og ud i provisen.

- Når man bor i København, tror man, det er verdens navle, men i virkeligheden er det her mere centralt, når vi dækker et område helt til Odense, siger Lars Kildholt, der også ejer Danmarks anden Harley-forretning i Aarhus.

Ingen tomme dage

Det har i løbet af de første ni måneder vist sig, at flytningen har resulteret i flere kunder.

- Der har været bedre trafik i forretningen, end der plejer. Om vinteren plejede vi at have dage, hvor vi ikke så en eneste kunde, og det er ikke sket her på et eneste tidspunkt. Der er kunder hver dag, og der er også nogen hele tiden hver dag, siger Lars Kildholt.

Selvom interessen har fået et nøk opad i den nye butik, er det i det hele taget gået fremad for salget af verdens mest berømte motorcykel i Danmark.

- Vi har set en moderat vækst de seneste fem år. Siden finanskrisen var forbi, er det gået støt fremad. På globalt plan er det en anden historie, for der går det ned ad bakke, siger Lars Kildholt.

Harley på el

Mens både Danmark og mange andre markeder rundt om i verden går frem for Harley-Davidson, mærker firmaet en samlet nedgang på grund af det lille, men vedvarende fald på hjemmemarkedet i USA, hvor Harleyen sidder på halvdelen af markedet.

Siden 2007 har det resulteret i et fald fra cirka 350.000 nye motorcykler om året til lidt over 250.000. Det har fået Harley-Davidson til at brede sortimentet ud for at nå nogle nye målgrupper.

For eksempel har manlavet en elmotorcykel, som nogle af de »oldschool« gråskæggede bikere bestemt ikke skal nyde noget af.

Harley-forhandleren deler slet ikke den skepsis over for en kværn, der ikke brummer som en kværn.

- Nej. Den siger ikke noget - men den kører stærkt! Den er helt vildt sjov, siger han.

Senere på året kommer der også »adventure«-motorcykler, som er mere terrængående, og senere hen kommer der meget mere, som trækker i en anden retning end den traditionelle Harley-Davidson.

Faktisk er der bebudet hele 100 nye modeller frem til 2030, hvilket er en kraftig stigning fra de godt to nye modeller om året, man er vant til. For selvom mange stadig er tro mod den »rigtige« Harley, er det ikke længere nok.

- Harley-Davidson kommer stadig til at lave den klassiske cruiser, for der har de en fast målgruppe, men de skal også prøve at få fat i det, som Yamaha, Kawasaki og andre motorcykel-mærker er gode til, siger Lars Kildholt.