En aften med ild og kulde

Årets Lysfest blev en iskold affære for både publikum og de optrædende.

Der blev spyet med ild på Stændertorvet af gøglerne fra Mind Your Hair, som tilsyneladende lod hånt om kulden.

Foto: Foto Jens Wollesen

Det var ikke svært at have ondt af de kunstnere, der medvirkede i fredagens Lysfest i Roskilde.

Trods minusgrader og bidende kulde optrådte flere af dem i klæder, der egnede sig mere til en lun sommeraften end til en tænderklaprende januar-aften.

Det gjaldt ikke kun gøglerne fra Mind Your Hair, der jonglerede med ild på Stændertorvet – en enkelt endda i bar overkrop – men også mezzosopranen fra kunstnergruppen Rødder på Tværs, som fremførte værket “Matches” i Roskilde Museums gård iført en tynd kjole uden ærmer.

Man troede virkelig på hende, når hun sang sin fortvivlelse ud, mens hun desperat forsøgte at stryge en tændstik i den mørklagte gård.

Kunstnergruppen Rødder på Tværs opførte værket “Matches” i Roskilde Museums gård. Sangeren på billedet står og synger udendørs i minusgrader, og ja, hun havde ikke andet tøj på.

Kunst, dans og musik

Så var eleverne fra Billedskolen ved Roskilde Musiske Skole anderledes fornuftig klædt på, da de skulle optræde med deres performance “Glimt” i Palægården.

De cirka 30 elever lyste op i mørket med deres ringe skabt af varmerør, mens de dansede rundt i gården til nykomponeret musik af Lucas Lerhøj, som havde lavet den sammen med elever fra Østervangsskolen og Himmelev Skole.

Billedskolen genbrugte lysringene fra sidste års Lysfest til deres performance “Glimt”.

Dansen var koreograferet af danser og koreograf Thomas Nørskov fra egnsdanseteateret Aaben Dans, og således var “Glimt” et samarbejde mellem flere forskellige aktører fra byen.

– Vi ville lave noget, der både indeholdt billedkunst, dans og musik. Det er præcis sådan, det skal være, sagde kunstner og underviser Iben Ammentorp Bentzen fra Billedskolen, som havde koordineret performancen.

Titlen “Glimt” henviste ikke kun til lysene, men også til glimt af håb i en mørk tid og til glimt af barndom.

– Vi brugte hele sidste weekend på at øve, men det var faktisk første gang, at vi selv har set performancen i mørke, sagde Iben Ammentorp Bentzen, da det hele var overstået.