Så skete det igen: 84-årig kvinde udsat for telefonsvindel

Bedrag: Mandag blev en 84-årig kvinde fra Ringsted frarøvet 15.000 kroner efter at have været udsat for telefonsvindel af en person, der foregav at være bankmedarbejder.

Så skete det igen: 84-årig kvinde udsat for telefonsvindel

En 84-årig kvinde fra Ringsted og en 85-årig kvinde fra Holbæk blev mandag eftermiddag ringet op af en person, der foregav at være medarbejder i Nordea. Kvinden fra Ringsted blev efterfølgende franarret 15.000 kroner.

Hvis en bankmedarbejder ringer angående fornyelse af dit dankort, skal man lige tage det med et gran salt.

Det gjorde en 84-årig kvinde fra Ringsted ikke, da hun mandag eftermiddag klokken 12.15 blev ringet op af en mand, der foregav at være medarbejder i banken Nordea, men efterfølgende blev frarøvet 15.000 kroner.

Han ringede fra hemmeligt nummer og oplyste, at den 84-årige skulle have et nyt dankort, hvorefter en kvindelig medarbejder straks ville komme forbi for at hente dankortet og den tilhørende kode.

Udleveret til kvinde

Den 84-årige skulle lægge dankortet i en kuvert, som blev udleveret til en kvinde, der blev beskrevet som: 20-30 år, lys i huden, 170-175 cm høj, almindelig af bygning, mellemlangt, brunligt og krøllet hår, iført halstørklæde og blå jakke.

Efterfølgende var der uberettiget blevet hævet 15.000 kroner fra den 84-årige bankkonto, inden hun anede uråd og fik spærret det udleverede dankort.

Gode råd til at undgå svindel

Rådet til at opdage mulig svindel via telefonen er at spørge efter den pågældende persons navn og arbejdssted, hvorefter opkaldet afbrydes. Her foretages et kontrolopkald via bankens hovedtelefonnummer, så omstilling til medarbejderen kan finde sted. Herved vil svindlen typisk blive opdaget, ligesom det er usædvanligt, at et dankort skal udskiftes i tilfælde af mistænkelige transaktioner på en bankkonto.

Desuden er det også usædvanligt, at en bankmedarbejder dukker op ved private adresser for at hente et dankort, som en bankkunde skal have udskiftet.

Kilde: Politiet

Senere samme eftermiddag fik politiet endnu en anmeldelse fra en 85-årig kvinde fra Holbæk, som ca. klokken 15.35 ligeledes var blevet ringet op af en falsk, mandlig bankmedarbejder fra Nordea.

Årsagen til hans henvendelse var et par forsøg på mistænkelige transaktioner på den 85-åriges bankkonto, hvorfor hun skulle udlevere sit dankort til en anden mandlig bankmedarbejder, som ville komme forbi hendes bopæl.

Efterforskes nu

Den 85-årige blev under samtalen med den falske bankmedarbejder bekymret og opsøgte derfor sin nabo, som rådede hende til at kontakte politiet. Dankortet havde den 85-årige ikke udleveret til nogen, og politiet har ikke oplysninger om, at en falsk bankmand skulle være dukket op for at afhente det.

I begge sager har Politiet optaget anmeldelser om bedrageri over for de to kvinder, hvis anmeldelser nu efterforskes sammen med andre sager af tilsvarende fremgangsmåde fra telefonsvindlere.