Det går godt, men ikke godt nok for Dagli’Brugsen i Jystrup.
Sådan lyder budskabet fra uddeler Daniel Tronholm, der i weekenden har givet den som en anden Jørgen Clevin og klippeklistret et sindrigt kuglerørsystem, der viser hvor langt dagligvarebutikkens omsætning er fra budgetmålet om en bundlinje i nul.
Efter at have været en rendyrket underskudsforretning siden 2015 er der håb, men det betyder dog langt fra, at man kan begynde at læne sig tilbage, forsikrer Daniel Tronholm.
– Vi er stadig på underskudssiden, men foran på budgetmålet. Omsætningsmæssigt er vi steget godt og vel 20 procent på tre måneder, hvilket selvfølgelig er glædeligt, men det betyder ikke at målet er indfriet, og butikken er reddet, siger Daniel Tronholm og slår fast:
– Vi har en fantastisk vækst, men der skal stadig betales regninger.
Bare lidt mere
Mens Dagli’Brugsen Jystrup sidste år omsatte for 230.000 kroner om ugen på dette tidspunkt, omsætter landsbyens dagligvarebutik lige nu for 300.000 kroner om ugen.
Målet er at komme op på 350.000 kroner i omsætning om ugen.

Daniel Tronholm mener, at det er en kombination af øget varetilgængelighed og lydhørhed overfor kundernes ønsker, der har gjort interessen for at handle lokalt større på det seneste.
– Det er nok lidt kontroversielt at sige, men jeg sagde for nylig til min salgsrådgiver, at jeg nærmere tænker supermarked fremfor nærbutik. Hvis folk spørger efter et eller andet, skaffer jeg det hjem, for man skal kunne handle færdigt i Jystrup, siger Daniel Tronholm, der selv har arbejdet i Superbrugsen siden 1993 og bl.a. været uddeler i Ølstykke, Hedehusene og Holbæk, inden han tiltrådte i Jystrup i august sidste år.
Skiftet mellem den store og noget mindre Dagli’Brugsen har været til at føle på.
– I det store og det hele har jeg det godt, men til tider er det enerverende, for det hele går lidt langsommere. Jeg kan mærke, at jeg skal drosle lidt ned, for ofte møder jeg ind i klokken 6 og styrter rundt for at stå klar, men kunderne kommer ikke, siger Daniel Tronholm.
Kongstanken er nysgerrighed
For at illustrere det økonomiske puslespil overfor dem, der kun sporadisk eller slet ikke kommer, har Daniel Tronholm nu købt stort ind på kugler og bordtennisbolde.
– Det handler om at synliggøre os. Kongstanken er nysgerrighed og der tænker jeg, at vi skal have flere til at stoppe op. Derfor havde jeg Jørgen Clevin i baghovedet og bestilte rør og bordtennisbolde til at illustrere, hvad vi mangler for at nå i mål, siger Daniel Tronholm og slår fast:
– I mange tilfælde er det jo bare et spørgsmål om en tier eller tyver ekstra.

Daniel Tronholm ser dog fortrøstningsfuldt på fremtiden.
– Der har været forskellige udfordringer i form af intet hakkekød om søndagen eller makroner, men jeg fornemmer, at der fortsat er stor opbakning til vores butik, siger Daniel Tronholm og slår fast:
– Det betyder ikke, at det går godt, men at det går i den rigtige retning.