Film- og tv-branchen har fået øje på Anneberg Kulturpark i Nykøbing som vigtig location – med de historiske bygninger og delvist autentiske miljøer fra psykiatrihospitalets tid.
Sidste år blev scener til spillefilmen “Ustyrlig” – om Pigehjemmet på Sprogø – optaget i kulturparken, blandt andet i det gamle vaskeri og på andensalen i køkkenbygningen, hvor kogekonerne havde værelser.
Den 27. marts rykker Zentropa ind med optagehold og skuespillere for at indspille scener til en historisk film. Igen er kogekonernes små urørte rum i søgelyset for instruktør og producent. De har for nyligt søgt lokale statister til optagelserne.
Kort til København
Gitte Klausen, direktør for Anneberg Kulturpark, glæder sig over de jævnlige besøg af filmhold.
– Der er ingen tvivl om, at branchen har fået øje på Anneberg Kulturpark. Med Rute 21 er der blevet kortere køretid mellem Odsherred og København. Det har stor betydning i forhold til produktionsfolkenes arbejdstidsregler. Der er grænser for, hvor langt de må køre.
– Det fortæller os også noget i forhold til Odsherreds bosætningsstrategi og tiltrækningen af folk fra København. Vi markerer os på landkortet. Vi er med – både på billederne og i rulleteksterne, siger Gitte Klausen.

Dating i kulturparken
I september var produktionsselskabet BLU på besøg, hvor hele Anneberg Kulturpark kom i sving i optagelserne af dating-serien “Kærlighed hvor kragerne vender”. Fire unge single-mænd fra Nordvestsjælland skal forsøge at finde sig en kæreste blandt de 22 unge single-kvinder fra hele landet, der har meldt sig til programmet i et forsøg på at finde kærligheden i provinsen.
Programmet havde præmiere tirsdag på sæson fire på TV 2 Play og sendes på TV 2 fra næste uge.
Her vil tv-seerne kunne se en stribe steder i Anneberg Kulturpark – blandt andet speeddating i Restaurant MOTA, scener optaget i Lærkehuset hvor kvinderne boede, i “Villaen” (tidligere mande-udslusningshus) hvor de fire mænd havde ophold; på loftet i Deeper Roots Brewing hvor mændene mødtes, og forskellige steder i kulturparken hvor der blev holdt stævnemøder.

– Stort set alle vores hide-aways er i brug. Det er skønt. Det er god markedsføring, fordi de professionelle filmfolk får det bedste frem i området, og det er sjovt og anderledes, at der kommer de her friske pust udefra, siger Gitte Klausen.