Der bydes på frisk pulverkaffe i hangarens sofahjørne, mens solen varmer i ansigtet og gør kål på morgendisen.
Knud Magnussen har allerede skubbet sit blå Ultralet fly udenfor. Der er ro på, for hans fly er det eneste på Næstved Flyveplads.

– Det er et fantastisk sted, og jeg fandt først ud af, at det eksisterede i 2017, hvor jeg begyndte at interessere mig for flyvning. Der er mange, der ikke ved, der er en flyveplads her ved Stenbæksholm. Jeg er bange for, at vi bliver glemt i debatten om havnen, siger Knud Magnussen, der bor i Næstved.
Fanget i havneplaner
Flyvepladsen udgør en godt 420 meter lang landingsbane ved Stenbæksholm. Hertil en håndfuld hangarer, hvoraf to er nye.- De blev opført i 2018 med tilladelse fra Næstved Kommune.

Knud Magnussen sidder med print fra havnevisionerne. Næstved Kommune ejer allerede jordene, og byrådet var oprindelig enige om, at der skulle laves en ny havn i forlængelse af landingspladsen i retning mod byen. Nu er stemningen drejet i retning mod selve Ydernæs, hvilket kræver, at sejlklubben skal tilbydes en ny havn. Det kan blive der, hvor den nye havn var planlagt.
I begge tilfælde ser det sort ud for flyvepladsen med den grønne landingsbane, for der er skrappe afstandskrav til bebyggelse omkring banen.
Terapi og frygt
– Vi er en lille forening med 16 medlemmer. Får vi samme tilbud som andre foreninger, spørger Knud Magnussen retorisk og henviser til, at sejlklubben på den anden side af kanalen.
Knud Magnussen har tidligere haft båd og motorcykel. I 2018 besluttede han at tage et flycertifikat. Han fik tilbudt at købe skoleflyveren og slog til. Nu er han en af de lokale piloter, der bruger flyvepladsen ved Stenbæksholm mest. Flyvningen er ren terapi, lyder det fra den 60-årige mand.
Knud Magnussen hører til dem, der meget gerne ser, at havnen kommer ud af byen, så hele det gamle Maglemølleområdet kan få et tiltrængt løft.
– Desværre frygter jeg, at vi bliver glemt, og ikke får et andet tilbud. Det vil være meget trist, for vi har et dejligt sted her.

Håndtag skyder faldskærm ud
Avisens udsendte tager plads i flyet højre side, og bliver orienteret om sikkerheden i samtaleanlægget. – Hvis jeg skulle få et hjertestop, så vil jeg ikke anbefale, at du selv forsøger at lande. Afbryd strømmen til motoren på disse to knapper og træk i det lille håndtag bag dig. Så skydes en faldskærm ud, og flyet daler roligt ned.
Knud Magnussen giver motoren gas, og de 75 hestekræfter får flyet på vingerne uden besvær.

Udsigt til ny flyveplads
Der er udsigt til Gavnø og øen Lindholm, hvor en kajakroer holder hvil. Mens der svinges mod nordvest og Fodbygaard dukker op 300 meter længere nede, forklarer Knud Magnussen, at han faktisk har prøvet at finde en alternativ beliggenhed til flyvepladsen, men det er ikke så let som det ser ud fra luften. Der er mange bakker og vindmøller i området.
Vi flyver ind over Næstved med havnen i styrbordsside. Mette Pan er i havn, og solen kaster lys på det store område, med Stacy’s Diner på modsatte side.

Lille forening i det store billede
Ydernæs med de mange hvide sejlbåde passeres, og modsat kommer de små hangarer og den lange grønne landingsbane nærmere.
Landingen er perfekt, og det er en smilende Knud Magnussen, der af egen kraft skubber flyet på plads. – Så let er det, siger han og henviser til den storslåede oplevelse, det er at have muligheden for at flyve.
Han bor i Næstved, og konstaterer at opførelsen af en ny flyveplads nok vil koste godt fem millioner kroner. – Det er småpenge i forhold til selve havnen, og vores forening er lille og har ingen penge. Måske er det årsagen til, at man ikke har givet flyvepladsen de store overvejelser, slutter Knud Magnussen.


