Om Nøddeknækkeren, Svanesøen og Sylfiden

Tak til Klaus Eusebius Jakobsen, der med sit læserbrev 3-12-21 bruger udtrykket ”pas de trois” og derved giver fortsat anledning til refleksioner over ”Vild med Dans” og den politiske konstituering i Næstved. Udtrykket benyttes når tre dansere udfører deres performance . Balletten Svanesøen, er kendt for en pas de trois, hvor en mandlig og to kvindelige solodansere, skaber stilfulde figurer fra fingerspids til tå. Det hedder ”port de bras”. Balletmester Nicolaj Hübbe fra Den Kongelige Ballet, beskriver Svanesøen som ”Det helt store passionsdrama om kampen mellem lysets og mørkets kræfter, mellem det gode og det onde, kærlighed og had.” Helt så galt står det ikke til ved konstitueringen af Næstved Byråd. Men det er ikke treenigheden der hersker hverken i Svanesøen,i byrådet eller hos søens folk. Klaus Eusebius Jakobsen benytter i sit læserbrev en formulering, der overstiger mine evner som litterær analytiker. Skal læserbrevet tolkes således, at den ny havneformand Torben Johansen (K) , med borgmesterens vidende , er godt i gang med at forhandle havn til anden side, angiveligt erhvervslivets, og at det borgerlige samarbejde mellem Konservative og Venstre, og måske også havneforliget, er ikke eksisterende? Sådan behøver det ikke at være. I en anden ballet Nøddeknækkeren, findes en pas de trois, men her er danserne i harmoni, som om de allerede har fundet en ven i nøden, og måske endog har fået knækket nøden. I januar 2022 er balletten”Sylfiden” programsat på Det Kongelige. Ved et særarrangement , kan man få indblik i hvad der foregår bag scenen, og opleve stemningen i kulissen før det går løs. Det er en hel del bedre end konstitueringen i Teatergade i Næstved , hvor vi godt nok kender resultatet af konstitueringen , men ikke de politiske aftaler bag scenetæppet og i kulissen.