Debat: En sidste appel til byrødderne: Genplacer DSB-værksted

Hilbert Andersen, Skovmøllevej 7, Næstved

Når DSB og Næstved kommunes byråd med arbejdspladser for øje fremsynet har planlagt, og bygget en helt ny »Mogenstrup Ås«, nu med grønt tag/DSB værkstedanlæg, foran de eksisterende fredede Fårebakker, så kan næsten alle være glade. Borgmester, byrødder, byplanlæggere, får og alle de kontanthjælpsmodtagere, der nu skal luge flere tusind kvadratmeter grønne tage - »I er fantastiske og måske glade!«

Når lokalplanforslag om industrialisering af et af Næstved kommunes smukkeste naturområder og udpeget som »geologisk national interesse område«, forventeligt bliver vedtaget på byrådsmødet tirsdag den 25. august, så begynder næste fase: Ansøgning til fredningsnævn om at udvide Fladsågårdsvej i et fredet geologisk interessant ås gennemløb, inkl. nedrivning af tre historiske landhuse. Hvis ikke fredningsnævnet siger nej, så begynder en meget dyr anlæggelse af ændret tilkørselsforhold til Præstølandevejen fra Fladsågårdsvej og Næstelsø Præstemarksvej, måske med en ny stor rundkørsel. Hvem betaler kære politikere?

Flere høringsforslag har gået på at anlægge tilkørselsvejen til værkstedsanlægget, langs jernbanen med tilkørsel til ringvejen, hvilket Næstved kommune uden saglig grund har negligeret, og i planlægningsfasen netop solgt jord fra, som ellers havde gjort dette muligt.

Man behøver ikke en høj byplanlæggereksamen for at regne ud, hvad der ville være billigst. Hypotese: Jeg vil æde min gamle hat på, at om 10 år er samme sted planlagt et ekstra spor fra Næstved Station, fordi det simpelthen er for besværligt og risikabelt at krydse dobbeltsporet med en ordinær togdrift på 8-10 tog i timen.

Her en sidste appel til byrådets om rettidige omhu: Genplacer det værkstedsanlæg, hvor det hører hjemme, f.eks. i et i forvejen planlagt industriområde med infrastruktur og evt. ekstra spor.