Klokken lidt før 11 fredag formiddag greb Henrik Ypkendanz og Sofia Osmani den orange og meget store Fiskars saks. Og i fællesskab klippede direktøren og borgmesteren snoren over til kommunens nye flagskib. Nemlig Illums Bolighus, der med et 3.800 kvadratmeter varehus i tre etager har fået en butik, der på alle parametre matcher Illums Bolighus på Amagertorv i København.
Og knap var snoren brudt inden kunder, venner, forretningsforbindelser og almindeligt nysgerrige borgere myldrede ind. Alle var de nysgerrige på, hvad stormagasinet havde at byde på foruden de små cupcakes, kaffe og bobler med og uden alkohol, som de i anledning af åbningen bød på.
Men inden da havde der været taler. Først fra center manager Casper Didriksen von der Ahé, der udtrykte oprigtig begejstring for, at Illums Bolighus havde valgt at bygge her.
“Det kommer til at ændre Lyngby Storcenter helt,” sagde han blandt andet.
Bagefter var det CEO og hovedaktionær Henrik Ypkendanz’ tur til at fatte mikrofonen. Og han takkede personalet, arkitekter, håndværkere, entreprenører og centret for det gode samarbejde samt Lyngby Taarbæk kommune for lydhørhed.
“Det er ingen hemmelighed, at der skal investeres i centret, og det vil Danske Shoppingcentre gudskelov meget gerne. Vi ved nemlig, at kunderne igen søger tilbage til de fysiske butikker.”
Samtidig kom han med en opfordring til kunderne.
“Vi glæder os til, at kunderne giver os dommen. Kom gerne med ros og ris,” sagde Henrik Ypkendanz, der startede i 1982 i Illums Bolighus, men som også har været direktør hos genboen, Magasin.
Illums Bolighus er et aktieselskab, hvor familien Ypkendanz er hovedaktionærer.
Og det er hele familien, der står bag projektet. Annette Ypkendanz, der er gift med Henrik, er HR-chef og har ansat det nye personale. Malene Ypkendanz er butiksansvarlig og Christian Ypkendanz økonomidirektør.












