Ny tendens: Tyvekoster sælges på Facebook

Facebook er blevet hælercentral. Indbrudstyve benytter i stigende grad det populære sociale medie som ny afsætningskanal for tyvekoster. Det fortæller Midt- og Vestsjællands Politi, som nu nedsætter en ny specialenhed - med hjemsted i Ringsted - der skal målrettes mod at fange indbrudstyve.

Hvor de mest benyttede afsætningskanaler for hælervarer hidtil har været Den Blå Avis, Lauritz.com og Gul og Gratis er Facebook Marketplace nu i fremgang.

- Facebook Marketplace rammer meget bredt og også yngre generationer, og så er det nemt. Man opretter en falsk profil på Facebook, hvilket er ganske let, og afsætter sine tyvekoster derigennem, siger vicepolitiinspektør Bjørke Kierkegaard, der er leder af Midt- og Vestsjællands Politis afdeling for lokal efterforskning, herunder den nye indbrudsgruppe.

Indbrudsgruppen skal både koncentrere sig om at fange indbrudstyve og afsløre hælere.

- Det er endnu svært at sige, hvor udbredt salget af hælervarer er på Facebook, for vi er lige gået i gang med at kigge koncentreret på det. Men jeg fornemmer, at det er mere udbredt, end vi tror, siger Bjørke Kierkegaard.

Indbrudsgruppen kommer til at bestå af 12-13 politifolk.