
Mindst 80 ansatte fra New World Construction gik i løbet af sommeren i år og lagde jernbanespor på strækningen mellem Køge og Åmarken. Mens arbejdet stod på, var pendlere og andre borgere henvist til togbusser, indtil arbejdet med at lægge skinner blev afsluttet i midten af september.
Nu er den italienske underentreprenør sigtet for flere ulovligheder samt tilknytning til Italiens største mafiaklan, »Ndrangheta«. Det skriver Weekendavisen.
Ifølge avisen blev virksomhedens tekniske direktør Vincenzo Giardino anholdt og varetægtsfængslet i Verona sammen med to brødre og to andre familiemedlemmer. Sigtelserne fra anklagemyndigheden i den norditalienske by lyder på ågervirksomhed, afpresning og hvidvaskning.
Det er et andet italiensk entreprenørfirma, Generali Costruzioni Ferroviarie (GCF), der har hyret New World Construction til at arbejde på Køge-Åmarken-banen. Her er Banedanmark bygherre og står for arbejdet via byggefirmaet M. J Eriksson.
– Vi har ikke en opfattelse af, at der er foregået noget galt i forbindelse med arbejdet, siger M. J. Erikssons direktør, Jørgen Eriksson, til Weekendavisen.
Han tilføjer, at han ikke har været klar over, hvem GCF ansatte til at lægge skinner.
I september i år blev New World Construction og den familie, der står bag, politianmeldt af 3F. Ifølge Weekendavisen havde 3F hørt fra kilder på byggepladserne, at firmaet stod i ledtog med »Ndrangheta«, mens anmeldelserne også gik på kokainsmugling på metrobyggeriet i København og hvidvaskning af penge på letbanebyggeriet i Aarhus.
Inden den tekniske direktør fra New World Construction blev sat bag tremmer i Verona, afviste han at have tilknytning til den italienske mafia.
– Jeg har intet med det dernede (i Calabrien, red.) at gøre, og jeg forstår ikke, hvordan den idé er opstået. Det kan da godt være, jeg har noget familie, som har eller har haft problemer, men det betyder jo ikke, at det er mit problem, fortalte Vincenzo Giardino til Weekendavisen.
Hos GCF Danmark har projektleder Roberto Rocca overfor avisen bekræftet, at New World Construction arbejdede på Køge Station. Et samarbejde, som entreprenørvirksomheden i øjeblikket overvejer at afslutte på baggrund af anholdelserne i Italien.
– Hvis GCF får bekræftet disse oplysninger, vil GCF ikke arbejde sammen med New World Construction i fremtiden, siger Roberto Rocca.