V-kandidat vil genoplive færgerute

Jacob Jensen (V) vil have muligheden for en hurtigfærge, der skal transportere tung trafik mellem Kalundborg og Aarhus undersøgt. Havnedirektør i Kalundborg er skeptisk over forslaget.

Venstres Jacob Jensen vil have muligheden for en hurtigfærge mellem Kalundborg og Aarhus undersøgt. Færgen skal transportere den tunge trafik over havet for at aflaste Storebæltsbroen og trekantsområdet.

Foto: Thomas Olsen

FRS-Kattegatruten indstillede sejladsen mellem Kalundborg og Aarhus i 2013 som det sidste rederi. Men i et nyt forslag fra Venstres Jacob Jensen, lægges der op til, at muligheden for en ny hurtigfærge på samme strækning bør undersøges

– Visionen er at binde landet bedre sammen, og fra Kalundborg giver det mening at gøre det med en færge, der kan lægge til ved Ny Vesthavnen og sejle tung trafik frem og tilbage mellem Kalundborg og Aarhus, mens den lette trafik fortsat skal gå via Sjællands Odde.

Ifølge Jacob Jensen skal færgen være med til at aflaste Storebæltsbroen og Trekantsområdet, samtidig vurderer han, at løsningen vil være en stor samfundsmæssig gode.

– Vi kommer til at kunne undgå den tunge trafik på Storebæltsbroen, over Fyn og op gennem Jylland, mens CO2-udledning formindskes. Samtidig er der også god økonomi i det, udtaler han til Nordvestnyt.

Havnedirektør for Kalundborg Havn, Bent Rasmussen, synes imidlertid ikke at kunne få øje på den gode økonomiske fortjeneste i forslaget.

– For omkring et år siden, kiggede vi selv på en lignende løsning. Der måtte vi konstatere, at det økonomisk set ikke kunne hænge sammen, siger han.

Det skyldes en række årsager, lyder det fra havnedirektøren.

Blandt andet spænder den nuværende lovgivning ben for at indsætte en hurtigfærge på strækningen. Samtidig med, at der på en konventionel fragtfærge vil være en lav begrænsning på antallet af passagerer.

– En generel fragtfærge må maksimalt have 12 passagerer med. Så problemet vil være, at mange af chaufførerne ikke kan komme med over. Og hvis det skal ændres bliver det en helt anden type færge, der skal indsættes, og det kan blive dyrt, siger Bent Rasmussen.