Halvdelen af lærerne har forladt skole på tre år

Mads Hallssons søn startede på Skolen på Herredsåsen for to år siden. Faderen havde aldrig været i tvivl om at sønnen skulle være elev på folkeskolen, men i de to år sønnen har gået på skolen, er faderen blevet stadig mere bekymret for udviklingen.

- I 0. klasse var det hele stadig så nyt, men som tiden gik, begyndte jeg at lægge mærke til at der var en stor udskiftning af lærere på skolen. Jeg begyndte at undersøge det, og talte med lærere og andre forældre. Jeg fandt ud af, at siden 2015 er der stoppet 38 lærere på Skolen på Herredsåsen, fortæller han.

- Jeg har talt med flere tidligere lærere, mange af dem var ildsjæle, der brændte for deres skole. I dag taler de om dårligt arbejdsmiljø og lærerflugt. Jeg er oprigtigt bekymret for mit barns skole, og jeg er langt fra den eneste, siger Mads Hallsson.

Skoleleder Tina Mandrup kan godt genkende tallet som Mads Hallsson nævner.

- Det er rigtigt, at en gruppe af lærere har forladt skolen de sidste tre år, men det er vigtigt for mig at understrege, at der også er kommet mange nye ansigter til, og de nyansatte lærere alle har været højt kvalificerede. Så længe en kvalificeret lærer afløser en anden kvalificeret lærer, så har jeg ingen problemer med, at det giver lidt »gennemtræk« på lærerværelset. Jeg vil hellere ansætte en kvalificeret lærer for et par år end en ukvalificeret, som kommer direkte fra gymnasiet, men bliver på skolen i længere tid siger skolelederen.

Tina Mandrup mener, at der er mange forskellige årsager til, at de enkelte lærere er søgt væk fra Skolen på Herredsåsen.

- Der er utroligt mange grunde til at skifte arbejde. Nogle er gået på pension, andre ville prøve nye udfordringer på en friskole, specialskole eller som leder. Nogle er også stoppet, fordi de ikke har kunnet se sig selv som en del af den nye retning, som skolen var på vej i, siger hun.

Tina Mandrup understreger, at hun ikke kan genkende billedet afat der skulle være dårligt arbejdsmiljø på Skolen på Herredsåsen.

- Det betyder virkeligt meget for mig som leder, at medarbejderne føler sig godt og ordentligt behandlet, men for mig er et godt arbejdsmiljø også, at ledelsen ikke er bange for, at gå ud og tage fat på de svære ting. Den enkelte medarbejder bidrager også selv til det gode arbejdsmiljø, det er ikke noget som kommer af sig selv, men jeg mener oprigtigt, at vi har et virkeligt godt forhold til hinanden her på skolen. For eksempel er fraværet blandt både vores lærere og elever i den lave ende i forhold til resten af kommunen. Jeg er så begejstret for den lærerstab vi har her på skolen, siger hun.