Utilfredse rejsende laver pendlerklub

Foto: Per Buurgaard Christensen, Anders Tilsted
18NVN-sporindvielse
  DOBBELTOPGAVE: endelig endeklig, Banedanmark er færdig i Tølløse ogVipperød, togene kører igen fra mandag, og dobbetlspor plus stationer indvis lørdag med veterantog og taler af en transportminister og banedanmark-direktør og en borgmester. 13 i Tølløse og 14 i Vipperød. 
   Foto: Per Christensen.
18NVN-sporindvielse DOBBELTOPGAVE: endelig endeklig, Banedanmark er færdig i Tølløse ogVipperød, togene kører igen fra mandag, og dobbetlspor plus stationer indvis lørdag med veterantog og taler af en transportminister og banedanmark-direktør og en borgmester. 13 i Tølløse og 14 i Vipperød. Foto: Per Christensen. Per Buurgaard Christensen

Da dobbeltsporet mellem Vipperød og Lejre til 1,3 milliarder kroner blev indviet i august sidste år, glædede politikere med transportminister Magnus Heunicke (S) i spidsen sig over, at der blev flere afgange og hurtigere transporttid på Nordvestbanen.

Det er også rigtigt nok, hvis man tager toget fra Holbæk. Men i Tølløse har dobbeltsporet givet markant færre afgange, fordi mange af togene drøner forbi stationen, så borgere fra Holbæk kan komme hurtigt af sted eller hjem. Derfor laver de togrejsende fra Tølløse nu en pendlerklub i håbet om, at de kan få lige så mange afgange som tidligere.

– Inden dobbeltsporet var der fire afgange mod København hver time i myldretiden. Nu er der kun to. Vi har også mistet det tidlige morgentog og det sene aftentog og nogle afgange i weekenden. Jeg har ikke noget problem med, at Holbæk har fået bedre togbetjening, men for Tølløse, som er den tredjestørste station på Nordvestbanen, er det ikke godt nok, at vi har fået dårligere togbetjening, siger en af initiativtagerne til Tølløse Pendlerklub, Tine Erecius.

Initiativtagerne vil snart dele flyers ud for at få mange med i pendlerklubben, og de vil også snart holde et offentligt møde på et endnu ikke fastlagt tidspunkt.

Læs mere i dagbladet Nordvestnyt mandag.