3,4 millioner skal søsætte 30 maritime ideer

Det er blandt andet nye overnatningsmuligheder, Halsnæs kommune håber at få ud af det tværkommunale projekt om maritim turisme. 
  Her ses en af de fire hobbithytter, som firmaet Greenwell sidste år satte op på Hundested Havn.
  Foto: Niels J. Larsen
Det er blandt andet nye overnatningsmuligheder, Halsnæs kommune håber at få ud af det tværkommunale projekt om maritim turisme. Her ses en af de fire hobbithytter, som firmaet Greenwell sidste år satte op på Hundested Havn. Foto: Niels J. Larsen

En pengepose med 3,4 mio. kroner fra Region Hovedstaden skal de næste to år sørge for, at den maritime turisme i Halsnæs, Gribskov og Helsingør kommuner får vind i sejlene.

Sammen med Visit Nordsjælland har de tre kommuner startet projektet »Maritim Turisme oplevelsesøkonomisk produktudvikling, kommercialisering og professionalisering«. Den lange titel dækker over, at kommunerne vil hjælpe med at udvikle ideer på området til gode forretninger. Det er planen at understøtte 15 udviklingsforløb fra ide til forretning både i 2016 og i 2017.

– Vi tror meget på, at hvis vi vil løfte området, så skal folk kunne se deres egen forretningside. Det hjælper ikke, at vi kommer og tager over. Vi kan kaste en bold op, men der skal være nogen, som griber den og som kan se muligheden for at skabe en forretning. Ellers bliver der ingen permanente arbejdspladser ud af det, og det er i sidste ende formålet med initiativet, siger Anni Kær Pedersen, leder af Vækst og Udvikling i Halsnæs Kommune.

Projektets parter forventer helt konkret 12 nye arbejdspladser – heraf ca. en tredjedel i Halsnæs Kommune – samt forøgede besøgstal i havnene.

Åbent for alle

I Halsnæs Kommune deltager Hundested Havn og Hundested Erhverv som partnere, men projektet er åbent for alle idemagere og aktører – eksempelvis andre i kommunen, der arbejder inden for maritim turisme eller som forbinder land og havnemiljøer. Senere på foråret vil der blive lavet en idekonkurrence, hvor alle kan sende deres ideer ind. Herfra vil Visit Nordsjælland, de tre kommuner og havnene i Hundested, Gillele og Helsingør vælge ideer ud, som bliver videreudviklet til at være et decideret forretningskoncept i en dialog med de virksomheder og personer, som står bag ideerne.

Tanken er, at der i udviklingsforløbene skal deltage flere virksomheder, som arbejder sammen. Projektet stiller en gratis konsulent til rådighed, som skal hjælpe til, at ideen i løbet af tre-seks måneder kommer i mål som et forretningskoncept, der kan afprøves på potentielle kunder.

Anni Kær Pedersen tør ikke på forhånd spå om, hvor mange ideer, der gemmer sig på området i Halsnæs Kommune, men hun er sikker på, at de er der.

– Jeg er ikke i tvivl om, at der ligger ideer og mulige forretninger derude. Nogen har vi hørt om på forhånd, andre har svi snakket med aktører om. Vi tror nok, at der er nogen, som vil gribe den her bold.

Overnatning i fokus

Mulighederne indenfor maritim turisme er mange. Det kan være kreative virksomheder med åbne værksteder, nye produkter til turisterne eller nye overnatningsmuligheder. Særligt nye former for overnatning er interessant i Halsnæs.

– I Halsnæs Kommune har vi en række brændende platforme og en række ting, vi som forvaltning er forpligtet til at arbejde for. En af dem er flere overnatningspladser. Overnatning skaber vækst og udvikling på anden måde. Det tiltrækker folk udefra og vil oftest også være til gode for detailhandel, underholdning og andre brancher.