Biler Henrik Sørensen, der sammen med sin bror driver Sørensen Biler i Tofte Industri i Helsinge, var egentlig klar til at gå på ferie i uge 29. Men så ringede telefonen.
– Det har været lidt tumultarisk. Jeg blev spurgt, om vi havde lyst til at drive Citroën og Peugeout videre. Og for at bruge min fars gamle ordsprog, så vidste Henrik Isaksen, hvad han skulle spørge om, men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle svare. Så jeg gik til min far og bror, og vi tænkte os godt om, fortæller Henrik Sørensen.
Automobilhuset Nordsjælland havde siden 2001 solgt bilmærkerne Citroën og Peugeout fra filialer i Tofte Industri i Helsinge samt på Frederiksværkvej i Frederikssund. Da forhandleren tidligere på sommeren gik konkurs, blev den overtaget af Henrik Isaksen fra HICO Biler. Han vil nu drive forretningen i Frederikssund videre, men ønskede at tilbyde forretningen i Helsinge til Sørensen Biler.
– De skulle være ude af bygningen den 1. august, så vi måtte hurtigt mødes og lave en aftale, siger Henrik Sørensen, som fortæller, at man også måtte have K.W Bruun med ombord – det er importøren, der ejer disse brands i Danmark.
– I og med, at vi er Opel-forhandlere, hører vi under samme importør, så de kender os i forvejen – så de nikkede ja til det, fortæller han.
Personalet fik tilbudt at komme med til Frederikssund, eller at søge om ansættelse hos Sørensen Biler.
– Vi er så heldige, at vi har fået to mekanikere og en lærling, samt en sælger til Citroën. Så vi er klar og er i gang. Vi er faktisk allerede i gang med at servicere værkstedskunder, fortæller Henrik Sørensen.

– Det er gået stærkt, og vi er ikke oppe i fuld skala, men vi prøver at give kunderne den service, de fortjener. Dem vi har hjulpet, er kørt herfra med et smil på læben, siger han og sender en tak til sine ansatte.
– Vi kunne ikke gøre dette uden alle vores loyale medarbejdere.
Med overtagelsen af disse to bilmærker, har Sørensen Biler fordoblet forretningen.
– Både Peugeot og Citroën er samlet set to lige store mærker som Opel og Suzuki, så vi har fordoblet vores forretning.
Hvor mange kunder, der følger med, vides ikke. På grund af GDPR-regler, skal alle kunder oprettes på ny.
– Men vi kan se, der er stor søgning, for der er kunder, der gerne vil handle lokalt, og der er mange sommerhuskunder, som er vant til at handle her, siger han.
Hvordan holder man skindet på næsen i bilbranchen for tiden? Spørgsmålet er oplagt at stille, når man netop har set en forhandler gå konkurs.
– Bilbranchen er svær at navigere i. Det har været tumultariske år i forhold til corona, og der er leveringsvanskeligheder, så vi ikke kan levere det antal biler, vi kunne før. Men for tre år siden lagde vi en plan, og den følger vi. Om syv år skal halvdelen af alle biler være elbiler – det er et svært mål, men man skal ikke negligere det. Dermed bliver der ikke lige så meget at lave, for der bliver længere mellem serviceintervallerne. Så vores fornemste opgave er at sørge for, der er arbejde til medarbejderne. Så at have mange bilmærker er en måde at navigere i markedet på, siger Henrik Sørensen.
