Antallet af mennesker, som har mistet livet på grund af for høj fart i trafikken, er faldet med 51 procent fra 2010 til 2020, viser Dødsulykkesstatistikken fra Vejdirektoratet. I samme periode er antallet af dræbte i andre former for trafikulykker faldet med 15 procent, skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.
For høj fart er dog fortsat afgørende i omkring 4 ud af 10 dødsulykker. For høj fart er således fortsat den næsthyppigste årsag til dødsulykker i trafikken, kun overgået af uopmærksomhed.
– Vi vil meget gerne have endnu flere til at sænke hastigheden, og derfor har vi stadig fokus på for høj fart, siger Morten Wehner, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Faldet i dødsulykker med for høj fart bør, ifølge Rådet for Sikker Trafik, tilskrives et langt sejt træk med adfærdsændring ved hjælp af kampagner og politikontrol, og dertil er der sket forbedring af vejnettet, og der er kommet strammere lovgivning for fartovertrædelser og sikrere biler.
Antallet af færdselsuheld med personskade i Gladsaxe er faldet fra over 50 i år 2000 til 19 i 2021, ifølge tal fra Danmarks Statistik – tallet var dog helt nede på 11 i 2014. Antallet af dræbte i færdselsuheld i Gladsaxe har i de sidste 20 år ligget mellem nul (i år 2006, 2009, 2012, 2013, 2014 og 2018) og seks (i 2002). I 2021 var tallet to.