Dagen derpå - efter dialogmøde med DSB

Bjørn Tving Stauning, Frederikssund

Måske læses dette læserbrev slet ikke af de mennesker, det er tiltænkt. Alligevel deler vi nok håbet om en gunstig udvikling for kommunen og også ønsket om en konstruktiv debat.

Fra første færd forekom et DSB-servicecenter på det vanskeligt anvendelige terræn mellem motorvej og jernbane, som alletiders projekt: En stor lokal arbejdsplads, en bred vifte af elev- og praktikpladser for kommunens unge og samtidig med minimale støjgener for de omkringboende. Ingen forurening og ingen ubehagelige lugte. Men min naivitet afholdt mig fra straks at begribe den altoverskyggende baggrund for den omfattende modstand, som blev tydelig ved borgermødet d. 4. maj: Udsigten til forringelse af ejendomsværdien for Sydbyens boliger!

Vi taler her om en DSB-virksomhed indrammet af støjvolde og beplantning. Samt en togtrafik, der øges med blot 9 ekstra afgange fra Stationen og til Servicecenteret - altså kun 9 afgange ud af en daglig forbikørsel af 270 togstammer.

Der blev også nævnt utrygheden ved at se en lokalplan blive revurderet. Er man købt eller solgt? En velkendt problematik når almenvellet står overfor private interesser. Men i et velfærdssamfund må der af og til træffes den type overordnede beslutninger. Tænk på de mange solcelle- og vindmølleparker, testcentre, motorveje - eller landingsbaner for F35 kampfly. Er Sydbyens skuldre virkelig så smalle, at de slet ikke kan bære nogen form for samfundsnødvendige byrder?

Om de op mod 250 lokale arbejdspladser hævdede modstanderne, at da kommunen p.t. har fuld beskæftigelse, vil de ikke betyde noget for os - i særdeleshed ikke når en udefrakommende arbejdsstyrke lægger skatten i andre kommune. Samtidig betaler statslige arbejdspladser ikke selskabsskat. Byrådet skal kun tænke på kommunens egne borgere - navnlig når det gælder økonomiske anliggender, mente man.

Har man da fuldstændig glemt prognoserne om flere tusinde tilflytterfamilier i Vinge - som tilmed ligger i cykelafstand til servicecenteret. Alternativt må flere pendle til Hillerød, Ballerup eller København?

DSB har vægtige grunde til at vælge et servicecenter ved en endestation. Alligevel mener de mange boligejere, at man skal vælge en væsentlige dyrere og en for DSB mere upraktisk løsning.

Igen: 9 ekstra afgange overfor 270 førerløse togstammer med syv og et halvt minuts myldretidsdrift pr. dag

En lille trøst må dog være, at hvis servicecenteret bliver placeret i Frederikssund, må strækningen nødvendigvis nyde 1. prioritet i forhold til signal- og sporarbejde. En ikke helt ueffen begunstigelse i bevidstheden hos en pendler, der i 25 år har levet med forsinkelser, togbusser, bøvl og ballade.

Tilbage til de misfornøjede Sydbyborgere: Det var tydeligt, at denne konflikt har givet et ekstra løft i det gode naboskab. Vi andre kunne se - og høre - én stor venneflok på måske 400 mennesker. Måtte dette givende fællesskab føre til en styrket og målrettet Frederikssund Sydby, som helhjertet går med i den gigantiske og livsnødvendige omstilling til en bæredygtig dansk samfundsmodel.