Undskyldninger og enkeltheder

Monotypi, malerier og skulpturer i Farum Kulturhus

Undskyldninger er på én gang noget som ikke falder let, når det gælder at give dem til andre og til andre tider meget let, når det gælder een selv. Men nu kan man måske få ny inspiration.

Farum Kulturhus viser udstillingen ?21 undskyldninger? af Birgitte Helena Greve. Første dag er lørdag 11. august kl. 12.00 hvor kulturhusleder Zanne Jahn åbner udstillingen i Galleriet.

"Undskyldninger kommer i mange former, og har mange forskellige udtryk. Der er ingen garanti for at ordet undskyld indgår. Undskyldninger kan bruges til udskydelse af ubehagelige ting. Som dække over usikkerhed for, om det præsterede er godt nok. Som undskyldning for ikke at have præsteret mere eller andet. Så undskyld: her kommer mine billeder over temaet", siger udstilleren.

Hun fortællere videre:

De er skabt ud fra hvad der faldt mig ind i den periode. Jeg har forsøgt ikke at bremse mig selv med krav om hvad de burde indeholde og forsøgt at fastholde en intuitiv tilgang for at bibeholde det umiddelbare i billederne – uden undskyldninger – hvilket var en stor udfordring".

Teknikken er hovedsaglig monotypi. Det Vil sige, at billederne kun er trykt i et eksemplar.

Birgitte Greve er født i 1966 og opvokset i Holte. Har arbejdet med grafik siden 1993. Hun har afgang fra Danmarks Designskole i 1995 (nu Kunstakademiets Designskole), hvor hun også underviser. Se envidere http://www.grevegrafik.dk

Udstillingen kan ses i perioden: Lørdag d. 11. august – lørdag d. 8. september,

Farum Kulturhus har også inviteret maleren JChristian Jensen og skulptøren Niels Larsen til at udstille i Galleriet.

Store smukke og enkle værker med spændende detaljer karakteriserer både skulpturer og malerier.

Der er fernisering lørdag 11. august i Galleriet kl. 12.00 hvor billedkunstner Lisbeth Murel åbner.

I stort set alle Niels Larsens smukke og sensitive skulpturer i stentøj og granit udtrykkes en kontrast inden for det samme værk som en konstant vekslen mellem to poler.

Med stentøjet, som oprindeligt et formbart ler, der bevæger sig udad, og som altid kan forvandles igen, og med granitten som det hårde, uporøse materiale, det statiske, der bevæger sig indad som udtryk for det reducerede, det afgrænsede.

JChristian Jensens malerier kan ses som en slags grundforskning.

Mønstre og lag, foran og bagved. Lysende organiske forgreninger, krystalliske net

og digitale strukturer. Lærredets stoflighed, malingens og farvens kvalitet.

Transparens og de enkelte lags integritet og lagenes syntese.

Udstillingen kan ses frem til 22. september.