Teaterlukning rammer mig personligt

INTERVIEW: Privat Teatret lukker, når sæsonen er forbi. Det kan blive en personlig katastrofe for Ulf Pilgaard, der sammen med Lisbet Dahl og Klaus Ryskjær har været et af hovedtrækplastrene for teatret. For selv en status som en af Danmarks dygtigste og

Meddelelsen om, at Privat Teatret lukker, kom for to uger siden. Kulturministeriet har besluttet at nedlægge teatrenes fælles abonnementsordning, og så er det økonomiske grundlag væk for teatret, der drives uden tilskud fra det offentlige. For Ulf Pilgaard var meddelelsen et chok på mere end en måde. Professionelt, fordi det teater, han har spillet på siden begyndelsen af 90'erne, ikke længere skal forsyne danskerne med morskabsteater. Men også personligt, for Privat Teatret er den arbejdsplads, der betaler hans regninger."Det er en katastrofe, og det er det i allerhøjeste grad for mig personligt. Jeg ved simpelthen ikke på nuværende tidspunkt, hvad jeg skal gøre. Jeg er fuldstændig blank," siger Ulf Pilgaard med bekymringen malet på det ellers så rolige og solbrændte ansigt.Privat Teatret har været Ulf Pilgaards levebrød i over 15 år. Ud over at stå på scenen, har han også været med som producent for et væld af forestillinger. Det vil sige, at han har investeret penge i at sætte forestillingerne op og tilsvarende kunnet høste en del af overskuddet, når sæsonen var vel overstået."Det har også været min egen risiko. Det er ikke sådan, at jeg bare har levet højt på det. Ved siden af cirkusrevysæsonen om sommeren, har det været den del af mit liv, hvor jeg selv har kunnet tilrettelægge tiden, så jeg har kunnet lægge nogle ferier i vintersæsonen."

Ulf Pilgaards tanker går også til Privat Teatrets store, faste publikum. Han står uforstående over for, hvordan kulturpolitikerne kan nedlægge det, der skulle være et teaters livsnerve, nemlig abonnementsordningen. "Det er jo den eneste livsbetingelse, vi har. Det er vores eneste form for indirekte støtte, for vi er selvfinansierende, og vi er nødt til at have den støtte. Hvordan i alverden kan de sidde og udtænke sådan noget, uden at være klar over, at nu lukker de et teater. Det må de jo være klar over," lyder hans frustration.Ulf Pilgaard fik beskeden fra Privat Teatrets direktør, Niels-Bo Valbro, dagen inden, at pressefotograferingen til Ulf Pilgaards aktuelle forestilling på teatret, 'Løgn og Latin', skulle finde sted. Budskabet skulle ud, inden han og Dick Kaysø gik på scenen til premieren sidste torsdag."Jeg fik et chok. Jeg kunne høre på Niels-Bo, at han var fuldstændig desillusioneret og uden håb. Jeg havde godt hørt rygter om det, men jeg havde hele tiden håbet på, at der trods alt blev gjort noget på sidelinjen. Men der skete intet, og det viser med al ønskelig tydelighed, at man ønsker at lukke det teater. Der er ingen vilje til at forsøge noget som helst," raser Ulf Pilgaard.

Det var Lisbet Dahl, der fik Ulf Pilgaard til Privat Teatret i begyndelses af 90'erne. Privat Teatret åbnede i 1985 med stykket 'Privatliv' med Susse Wold og Bent Mejding, som fik en kæmpe succes. Niels-Bo Valbro var bagmanden, der overtog det gamle Merkur Teater fra Preben Kaas og Simon Spies, der i nogle få år havde drevet det under navnet Familieteatret. Niels-Bo Valbro, der også er teaterdirektør på Det Ny Teater, lagde et repertoire med kvalitetsteater inden for den lette genre, med speciale i farcer. "Jeg havde kendt Lisbet siden 1970'erne, hvor vi havde været sammen på ABC-Teatret og vi havde også været sammen i Cirkusrevyen siden 1981. De skulle finde noget at spille, og så blev jeg pludselig kontaktet. Lisbet sagde god for mig," husker Ulf Pilgaard, der sprang skuespillerskolen over og næsten direkte ind på scenen på ABC-Teatret, hvor han spillede sammen med superstjerner som Jørgen Ryg, Preben Kaas og ikke mindst Dirch Passer.Ulf Pilgaard har aldrig haft en fast kontrakt med Privat Teatret, men tilknytningen har alligevel være fast nok til, at han orienterede teatret, når han sagde ja til andre tilbud."Vi tog altid højde for det ved at sige i god tid, at vi havde fået engagement et andet sted. Men det har været fantastisk at have sådan et fristed, hvor man kunne komme med sine ideer og få ideer fra. Det har været tilfredsstillende at være med i hele processen med at bestemme, hvem man kunne tænke sig at spille sammen med og hvem, der skulle være instruktør."Privat Teatret har, sammen med Cirkusrevyen, også været det sted, hvor trekløveret Ulf Pilgaard, Lisbet Dahl og Claus Ryskjær opstod og udfoldede sig. Men lukningen af Privat Teatret kan også betyde enden på den æra, frygter Pilgaard.

Ud over at være aktuel med 'Løgn og Latin' medvirker Ulf Pilgaard også i en ny bog sammen med barndomsvennen, den tidligere filmkritiker Ole Michelsen, skrevet af journalisten Jakob Kvist. Og senere på året dukker Ulf Pilgaard op i en ny film af Ole Bornedal, der hedder 'Vikaren'. Men selv om Ulf Pilgaard stadig hører til de mest eftertragtede skuespiller i hans aldersgruppe, kan filmverdenen ikke erstatte teatret som levebrød."Der er en håndfuld skuespillere som Nikolaj Lie Kaas og Mads Mikkelsen, der kan leve af film, for de får det hele tiden tilbudt. Det må jo være ren luksus, for det er altså hårdere at spille på teater, både at holde prøver og at stå på scenen."Ulf Pilgaard måtte i efteråret takke nej til at medvirke i endnu en Ole Bornedal-film, fordi indspilningen kolliderede med prøveforløbet på 'Løgn og Latin' og foregik på Fyn."Det er ikke hvert år, jeg får tilbudt filmroller, og det er for det meste små roller. Det kommer sådan dumpene," siger han.

Om Ulf Pilgaard

*Alder: 66 år *Civil Status: Gift med Gitte Pilgaard *Børn: Mikkel på 34 år og Christian på 32 år *Højde: 196 cm *Bopæl: Hellerup *Opvokset: Frederiksberg *Uddannelse: Studerede teologi, men blev via Studenterrevyen opdaget som skuespiller og fik fast engagement på ABC-Teatret. Har aldrig gået på skuespillerskole *Karriere: Teaterdebut på Alléscenen 1963. Hovedroller i blandt meget andet 'Annie Get Your Gun', 'Charleys tante', 'Kometerne' og har medvirket i Cirkusrevyen i 26 år. TV: Bl.a. 'Hov-Hov, 'TV-ansjosen', 'Nikolaj og Julie'. Film: Bl.a. 'Nattevagten, 'Elsker dig for evigt', 'Arven', 'Rembrandt', 'Kongekabale' og 'Farligt Venskab', som indbragte ham en Bodil og en Robert for bedste mandlige hovedrolle. *Aktuel med Teaterstykket 'Løgn og Latin' med Dick Kaysø på Privat Teatret og bogen 'Barndomsvenner' med Ole Michelsen, skrevet af Jakob Kvist.