
TDC tabte flyvehøjde i de første tre måneder af 2019, hvor teleselskabet for alvor har taget hul på en stor transformationsplan.
Omsætningen dykkede 1,4 procent til 4,3 milliarder kroner. TDC mistede 17.000 tv-kunder, 8000 bredbåndskunder og 12.000 fastnetkunder. Til gengæld er der kommet 12.000 nye på mobilsiden.
Det viser TDC's regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.
Teleselskabet fik sidste år nye ejere, da det blev solgt og afnoteret fra fondsbørsen i København.
TDC's nye ejere er de tre danske pensionskasser PFA, PKA og ATP samt den australske investeringsbank Macquarie.
Siden har selskabet justeret sin strategi, så det i højere grad vil satse på at udbygge fibernetværk, som konkurrenter også vil kunne leje sig ind på.
I slutningen af juni bliver selskabet splittet i to, hvor det ene ben fokuserer på netværk, mens det andet indeholder de kundevendte aktiviteter som YouSee, Telmore og Fullrate.
– Resultaterne er på linje med vores forventninger. 2019 bliver et afgørende år, hvor vi skal have sat vores nye strategi i søen, siger TDC-direktør Allison Kirkby.
– Vi investerer betydeligt i vores nye strategi og udrulning af fiber, og det bærer vores resultater præg af i kvartalet, siger hun.
Tabet af kunder ser hun som et resultat af, at markedet for tv og fastnet generelt set går tilbage.
Hun hæfter sig dog ved, at tabet af tv-kunder i Yousee, der er ejet af TDC, er mindre end sidste år.
Samtidig vurderer hun, at Yousee vil kunne bremse kundetabet på tv, når selskabet kigger frem.
Yousee har købt rettighederne til at vise Premier League fra efteråret på sin egen tv-kanal Xee.
Samtidig satser YouSee hårdt på en ny type tv-pakker, hvor kunderne kan blande selv og for eksempel inkludere streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic i abonnementet.
– Den gode nyhed er, at danskernes forbrug af indhold hele tiden stiger. Derfor investerer vi markant i indhold, som kunderne kan lide at se.
– Man skal ikke forvente at se et meget stort skift på et kvartal – det vil ske mere gradvist.
– Allerede i første kvartal var tabet af tv-kunder mindre end tidligere, så på den måde var det et godt kvartal for vores tv-forretning. Strategien er begyndt at virke, siger Allison Kirkby.
TDC's driftsoverskud før af- og nedskrivninger er i første kvartal faldet med små fire procent til 1,7 milliarder kroner, hvilket er trukket ned af investeringerne i fremtiden.