I dag – 25 år senere – er der godt nok sket nogle teknologiske landevindinger på elbil-området. Men i virkeligheden er man ikke nået meget længere, og det skal nok vise sig, at der dengang var flere elbiler på vejen, eftersom et par tusinde Ellerter nåede at komme på landevejen, inden fabrikken gik ned med et brag, fordi det viste sig umuligt at få økonomi i eksperimentet.
Senest har det statslige energiselskab Dong under store fanfarer investeret milliarder af kroner i et stort nyt projekt, som skal gøre elbilen til hvermandseje. Men der er meget langt fra de pompøse overskrifter, som ledsagede den ambitiøse satsning, og så til den virkelighed, som har indfundet sig for projektet.
En virkelighed, som blandt andet indbefatter politisk mistillid til, at tiden er inde til større satsninger på elbiler. I første omgang sagt helt åbent af Dansk Folkepartis energiordfører, Per Dalgaard, men interessant nok en udmelding, som ikke er imødegået af normalt energivenlige politikere.
Problemerne med elbilerne er af både teknisk og praktisk art. Ja, og så er der også lige det med prisen. Væsentligst kan det sammenfattes med, at de eksisterende elbiler kører for kort på en »optankning«, at det er besværligt at skulle tanke – enten ved at skifte batteri eller ved at finde en opladerstation – og oven i det hele kommer, at trods mange gode anstrengelser og offentlige tilskud så er de eksisterende elbiler hulens dyre.
Derfor er der ikke noget at sige til, at danskerne eller for den sags skyld det store udland ikke står i kø for at købe elbiler. Og det kan være meget svært at se, at det forhold skulle ændre sig i de kommende mange år.
Interessant er det også, at elbilerne langtfra er så energivenlige, som mange gerne vil give det udseende af. Først og fremmest bruges der temmelig store mængder energi til at producere bilen, og dernæst bruger den strøm, som ikke altid kan stamme fra vind- eller vandkraft. Så når regnestykket gøres op, behøver det bestemt ikke at være nogen energi-solstrålehistorie.
Som status er i øjeblikket, peger meget i retning af, at elbilen forsat vil være på en slags standby, mens opfinderne arbejder videre for at kunne præstere det endelig gennembrud. Og der er næppe nogen garanti for, at det ligger lige henne om hjørnet.
OCJ