Forbrugerne tager magten

Stadig flere danskere nøjes ikke med at brokke sig til venner og familie over elendige produkter og oplevelser. Næ, de går på nettet og spreder det dårlige budskab. Kritikken kan være berettiget eller ej, men budskabet kan hurtigt nå verden rundt og ødelægge producenternes omdømme. Nogle kan have fortjent det, mens andre er udsat for en urimelig hetz. Om ikke andet skaber nettet en enestående mulighed for forbrugerne. Seriøse som kværulerende. Derfor rådes virksomhederne nu til at tage de kritiske bloggere alvorligt og møde dem i øjenhøjde, skriver Børsen. Forbrugernes blogs – en slags internetdagbøger – informerer om alt fra private rejser og kæledyr til politiske skandaler – og altså også firmaer og deres produkter. Med internettet er det blevet muligt at sprede sin irritation, utilfredshed, harme eller glæde til et langt større publikum. Og der er fremgang i blogs – både i antallet, der skriver dem, og mængden, som læser dem. Denne opblomstring får en ekspert i digital markedsføring til at advare virksomheder om at tage for let på bloggernes meninger. For alle kan komme til orde og skrive hvad som helst – og kommer det til at stå ukommenteret, og ender det i sidste ende i pressens hænder, kan det ødelægge et varemærke. For at minimere skaderne rådgives virksomhederne i, hvordan de skal håndtere angrebene bedst muligt. Det er forståeligt, at firmaerne vil beskytte deres navn og produkter, men for en almindelig forbruger er det svært at græde alt for meget over multinationale selskabers genvordigheder. Når de først har prøvet at kæmpe en forgæves og urimelig kamp mod producenter, der enten leverer dårlige varer eller service, så synes lidt global brok kun at være rimelig. Selvfølgelig skal anklagerne være rimelige, berettigede og velovervejede – og desværre findes der nok en del af de urimelige, uberettigede og uovervejede – men måske er det på tide, at virksomhederne får reel modstand fra forbrugerne. I alt for mange år har firmaerne kunnet spise forbrugerne af med brudte løfter, manglende svar, lange ventetider og reparation på reparation. Endelig har danskerne fået et våben. Et sted, hvor de kan slippe af med frustrationerne og advare ligesindede om dårlige produkter og elendig service. Med den øgede mulighed for at kritisere varer synes det uforståeligt, at der er virksomheder, der overhovedet tør behandle kunderne dårligt. Men ikke desto mindre findes der et væld af producenter, der ser stort på forbrugernes rettigheder. Desværre findes der også mange forbrugere, der ikke tager deres opgave som globale kritikere alvorligt og hænger produkter ud. Så selv om det overordnet set er glædeligt, at folk bliver trænet i at være kritiske, er der fare for, at udmeldingerne ikke er retfærdige. Derfor bør forbrugerne forholde sig lige så kritisk til forbrugerblogs som til diverse virksomheder. For de negative indlæg kan være skrevet af en konkurrent, der har en kommerciel interesse i at tilsvine et produkt. Ligesom de positive kan være skrevet særligt rosende af producenten selv. -abb.