Skal der laves centralt beliggende cykelgader, bliver konsekvensen ikke, at bilerne skal ud af byen.
Tværtimod er det eneste, der skal til, nogle skilte med hastighedsbegrænsninger – og nogle bilister, der løfter de tunge fødder fra speederen.
Det fortæller Tim Karll, der er manden bag den aktuelle og roste rapport om Hillerød som cykelby. I rapporten foreslår han, at blandt andet Østergade gøres til cykelgade, hvor bilerne underlægges cyklisterne.
"Der har været en del misforståelser om netop dette punkt i rapporten. Men en cykelgade udelukker ikke biltrafik. Hastigheden skal ned. Det er det eneste. Bilisterne kan køre, som de plejer – bare ikke så stærkt," siger Tim Karll til Hillerød Posten:
"Om hastigheden skal være 20, 30 eller 40 km/t, må være op til en diskussion. Bilisterne i en cykelgade skal vise cyklisterne den samme respekt, som bilisterne i en gågade gør."
Tim Karll fortæller, at hensigten med cykelrapporten ikke var at få biler ud af bymidten – men at få mennesker ind i byen.
"Der skal være liv og handel i bykernen. En analyse fra 2012 siger, at bilister og cyklister handler for lige mange penge. Derfor er det interessant at få cyklister ind i bykernen. Cyklister parkerer dog højst 10 meter fra den butik, de handler i, så derfor skal de have adgang til bykernen," siger han:
"Fra 2010-20 skal færdselsuheld med personskade nedbringes til det halve. Derfor er sikkerhedsdelen med i rapporten. Østergade helt fra Baggegade til Hostrupsvej er smertensbarnet, men det kan løses meget let ved – til at starte med – sætte skilte op på strækningen i en prøveperiode, hvor der også står et par betjente og holder øje," siger han.