Hørsholm Kommune får tæsk i medierne for den del af budgetforligt, der halverer hjemmehjælpen til kommunens ældre. De tæsk kunne kommunen have undgået, hvis kommunen havde lyttet til Lene og Tim Sperrild fra det private hjemmehjælpsfirma T.S. Service. Den 2. juli, i god tid før budgetkonferencen i august, sendte parret pr. email et alternativt spareforslag til Hørsholm Kommune. Forslaget gik ud på at indføre ferielukning i hjemmehjælpen i stedet for at halvere antallet af besøg.
"Tanken bag forslaget var, at så kunne de ældre i det mindste nå at spare op til at købe supplerende hjælp i ferieperioderne," siger Lene og Tim Sperrild.
"Vi ved godt, at vores forslag ikke giver lige så stor en besparelse, men så havde området da bidraget til besparelserne uden at vi havnede i helt uanstændige forhold for de ældre."
De to indehaveres forslag kom dog aldrig til behandling i kommunalbestyrelsen. Forslagene strandede nemlig på socialdirektør Morten Winges bord:
"Jeg må med skam indrømme, at jeg ikke har fået svaret på den henvendelse, som Lene Sperrild har sendt til mig den 2. juli, og som lå i min mailboks, da jeg vendte hjem fra sommerferie den 19. juli," skriver socialdirektøren i et svar til Ugebladet.
Redegørelsen fortsætter:
"Når hendes forslag ikke har været taget med i overvejelserne skyldes det primært, at der er tale om et forslag, som kun ville give en ganske lille besparelse i forhold til de forslag, som, allerede da hun fremsendte sit, forelå og var prioriterede af udvalget. Sekundært kan man sige, at der er tale om en privat leverandør, som har en forretningsmæssig interesse i, at vi fastholder et så højt serviceniveau som muligt."
Svaret fra socialdirektøren slutter: "Der skal dog ikke herske tvivl om, at jeg burde have svaret på henvendelsen, og jeg beklager at det ikke er sket."
"Vi havde frygtet, at man tog let på vores synspunkter, fordi vi er private aktører. Vi må dog samtidig sige, at vi er skuffede over det," lyder kommentaren fra de to forslagsstillere.
"Vores henvendelse til Hørsholm Kommune er begrundet i, at vi kommer i hjemmene til daglig og kan se, hvor hårdt det her går ud over de svageste borgere. Vi har en hjemmehjælps-forretning, ja – men vi har ingen interesse i at få mere arbejde for enhver pris. Og i dette tilfælde synes vi prisen bliver for høj," siger Lene og Tim Sperrild.
Vil I ligefrem afvise kunder efter 1. januar?
"Nej, sådan skal det ikke forstås. Alle, som har behov, er naturligvis velkomne til at supplere med tilkøb af hjemmeservice. Men vi er stærkt bekymrede for de ældre, som ikke har råd til at betale prisen og som ikke har pårørende til at hjælpe sig," siger Lene og Tim Sperrild.
Fra 1. januar får ældre i Hørsholm Kommune skåret 50 procent i antal hjemmehjælpsbesøg fra hver anden uge til hver fjerde uge. Men det er så grov en serviceforringelse, at det er i strid med loven. Det mener interesseorganisationen Ældre Sagen, som har bedt om et møde med kommunen og luftet sin utilfredshed i medierne. Lene og Tim Sperrilds private hjemmehjælpsfirma T.S. Service er den største private aktør på området i Hørsholm Kommune.