Mens kulturminister Carina Christensen (K) netop har meldt ud, at regeringen overvejer at give den ene af DR's fire radiokanaler til en kommerciel radioudbyder, så går Danmarks største kommercielle radiostation, Radio 100FM, efter seks år og flere hundrede millioner i underskud nu i betalingsstandsning. Det oplyser ejeren, Talpa Radio Danmark A/S.
Beslutningen om betalingsstandsning kommer ifølge Talpas ejer, hollandske Jon de Mol, efter en længere periode, hvor selskabets ledelse og bestyrelse forgæves har forsøgt at finde løsninger med potentiale investorer.
– Som investor vil det være uansvarligt at fortsætte med at investere penge, når der ingen garanti er for en forbedring af de vilkår, som radiostationen arbejder under, siger han i en pressemeddelelse.
Direktør Jim Receveur håber stadig, at der kan findes en løsning, som sikrer, at musikkanalen Radio 100FM forbliver i æteren fremover.
– Med betalingsstandsning får vi tid og ro til at finde den rette løsning, siger han i en kommentar.
Regeringens ønske om at styrke de kommercielle radiostationer ved at inddrage dele af DR's public service-virksomhed – såsom DR's rådighed over den 4. radiokanal, P2, som udløber i 2010 – afvises af flere medieforskere. De mener bl.a., at et reelt alternativ til Danmarks Radios position på public service-radio kun er muligt, hvis regeringen giver en kommerciel radioudbyder flere kanaler og ikke bare én. DR har ifølge forskerne lært af konkurrencen fra TV2 på tv-siden til en professionalisering, som gør det nærmest umuligt for kommercielle radioudbydere at komme på banen.
– Den kommercielle radiobranche er på fallittens rand. Det er et prestigetab for regeringen og for tidligere kulturminister Brian Mikkelsen (K). Regeringen har låst sig fast på overdrevent optimistiske økonomiske forventninger til, hvad kommerciel radio kan udvikle sig til, har Per Jauert, lektor ved Institut for Informations- og Medievidenskab på Aarhus Universitet, for nylig sagt til Ritzau.