52 udsatte borgere har fået smilet tilbage

Det siges, at smilet er den korteste vej mellem mennesker, men for nogle kan det være grænseoverskridende tangerende det angstprovokerende at smile, hvis tandsættet et fyldt med plak og caries.

Og hvis man som borger ikke kan fremvise et bredt tandpastaspil, som følge af dårlig tandpleje, kan det samtidig være en barriere til jobsamtalen eller i andre henseender i livet.

Det ved man hos Rødovre Udsatteråd, der sammen med Rødovre Lokal Nyt derfor valgte at sætte fokus på problemstillingen i 2018. Helt lavpraktisk besluttede lokalavisen og udsatterådet sig for at indsamle penge, så udsatte borgere kunne få gratis tandbehandling. Flere lokale tandlæger stillede sig gratis til rådighed og kampagnen blev startskuddet til en proces, hvor Rødovre Kommune senere afsatte økonomiske midler til den sociale tandpleje. To år efter lovændringen har 52 udsatte borgere har fået ordnet deres tænder.

”Flere havde ikke været i tandlægestolen i mange år og havde derfor et stort behandlingsbehov. Tandplejen har både fjernet de dårligste tænder, lavet fyldninger og givet borgere nye proteser. Vi har gjort det på en måde, hvor borgerne selv har været med inde over i forhold til, hvor meget de kunne overskue. Der er tilfredshed med tilbuddet og det bringer glæde, at de nu har et smil,” siger overtandlæge I Rødovre Kommune, Pernille Hess.

Ønsker at udvide målgruppen

I forbindelse med finanslovsaftalen i 2020 fik kommunerne midler til at etablere en kommunal socialtandpleje, som skal tage sig af smertelindrende og funktionsopbyggende behandling til de mest udsatte borgere

Socialtandpleje er et gratis tandplejetilbud for borgere over 18 år, som ikke er i stand til at benytte de eksisterende tilbud – for eksempel på grund af hjemløshed eller misbrugsbehandling. Rødovre Udsatteråd vil arbejde for, at målgruppen bliver udvidet.

”Den lovgivningsmæssige målgruppe er snæver. Det er primært til hjemløse og misbrugere. Vi vil arbejde på at få den målgruppe udvidet, så den også indeholder grupper af borgere, der skal ind på arbejdsmarkedet eller i uddannelse. Tænder skal ikke er en hindring for at man får et arbejde eller en uddannelse,” siger Lars Ahlstrand, der er formand i Rødovre Udsatteråd.

Startede vigtig diskussion

Kampagnen fra 2018 satte gang i en vigtig diskussion blandt politikere og tandlæger. Formanden for Social- og Sundhedsudvalget, Annie Arnoldsen Petersen (S), tror, at smilet kan få udsatte borgere længere væk fra ensomheden.

”Så vidt jeg husker var sloganet for Udsatterådets kampagne "Alle har ret til et smil" og det siger i virkeligheden alt. Enhver tænkelig relation forbedres af, at man tør smile. Man taler om det afvæbnende smil, det vindende smil osv. Den selvtillid et smil giver, tror jeg, kan hjælpe borgeren tættere på arbejdsmarkedet og længere væk fra ensomhed,” fortæller Annie Arnoldsen Petersen.

Hos Rødovre Udsatteråd er Lars Ahlstrand glad for, at Rødovre Kommune aktivt involverede sig i projektet tilbage i 2018.

”Rødovre Kommune så alvoren og afsatte midler til at forbedre indsatsen. Det har virket, og det er vi rigtig stolte af,” siger han.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...