Succesfuldt cykelhold drejer nøglen om

Det Næstved-/Slagelse-baserede cykelhold Team Georg Berg lukker ved udgangen af denne sæson.

Med stadig voksende krav til det at drive et cykelhold på DCU eliteniveau, så kan det ikke længere hænge sammen tids- og ressourcemæssigt for holdets ledelse, hvilket betyder, at de nu må lukke holdet.

Det oplyser Team Georg Berg tirsdag i en pressemeddelelse.

- Efter mange år med slid, hårdt arbejde, mange frivillige timer og utallige af oplevelser, er det blevet tid til, at Team Georg Berg må takke af ved sæsonens slutning. Selvom vi fra holdets side har været glade for så skønt et projekt, må vi også erkende, at vi ikke har timer nok til rådighed i forhold til, hvad vi synes er nødvendigt for at drive cykelholdet videre, med den høje frivillige kvalitet vi har haft tidligere. En ting er dog sikkert - den tid, vi har haft til rådighed, er blevet brugt på fede, sjove og skønne oplevelser med rytterne, cykelløb, sponsorer og ikke mindst alle de andre frivillige, der har været med til at gøre det muligt for drengene at køre cykelløb, skriver Team Georg Berg.

Holdets ledelse, der alle har arbejdet ulønnet, og som således ikke længere kan finde tiden til den voksende arbejdsbyrde, består af Jens Dalsgaard Jensen, Christian Berg, Claus Ljungdahl samt Bettina og Henrik Stegmann.

Sportsdirektør Henrik Stegmann har gennem alle holdets leveår været dets primus motor, og Stegmann var også med til at etablere holdet sammen med Næstved Bicycle Club tilbage i 2015.

I 2019 blev Næstved Bicycle Club enige med Slagelse Cykle Ring om at gå sammen om en fælles talent- og eliteoverbygning.

Siden 2015 har cykelholdet eksisteret under fem forskellige navne - Næstved Bicycle Club, Team WasteApp-AVIS, Team WasteApp-O.B. Wiik, Team O.B Wiik-Dan Stillads og Team Georg Berg.

Det sydvestsjællandske cykelhold har trods begrænsede ressourcer, og dets status som ”blot” værende et DCU-elitehold, i flere år formået at bide skeer med de større UCI kontinentalhold som BHS-PL Beton Bornholm, ColoQuick Cycling, Restaurant Suri-Carl Ras og Riwal Cycling Team.

Samtidig har Team Georg Berg opnået stor anerkendelse i cykeldanmark for at være en attraktiv rugekasse for cykeltalenter.

Det snart lukkede cykelhold har blandt andre været med til at udvikle ryttere som Markus Sander Hansen og de to danske mestre i U23-linjeløb i henholdsvis 2021 og 2022 Frederik Irgens Jensen og Rasmus Søjberg Pedersen.

Rasmus Søjberg Pedersen var også manden bag et af holdets største resultater gennem årene, da han i sidste sæson vandt en afdeling af Demin Cup, hvor Team Georg Berg også endte med at slutte samlet to’er efter de fire afdelinger med samme Ramus Søjberg Pedersen.

Både Rasmus Søjberg Pedersen og Fredrik Irgens Jensen – der søndag vandt tredje afdeling af årets Demin Cup – cykler i dag begge på kontinentalholdet BHS - PL Beton Bornholm, imens Markus Sander Hansen er på professionel kontrakt hos det norske Uno X-mandskab.

Team Georg Berg sætter endeligt punktum ved holdets sidste løb afholdt af Holbæk Cykelsport med start og mål ved Mørkøv Hallen søndag 2. oktober.

- Det har fra teamets start og oprindelse altid været missionen at give de ryttere, som har kørt på holdet de bedst mulige omgivelser, udviklingsforhold og løbsprogram. Vi kan kigge tilbage med stolthed over, hvad vi har præsteret - både resultatmæssigt, men også på et udviklingsmæssigt, socialt og ikke mindst menneskeligt plan. Holdet har aldrig glemt dets kerneværdier, samtidig med, at vi har præsteret, hvad vi har blandt så mange andre gode cykelhold i Danmark, skriver holdet yderligere i pressemeddelelsen.

Selvom eliteoverbygningen nu inden længe drejer nøglen om, så oplyses det dog, at de to moderklubber Næstved Bicycle Club og Slagelse Cykle Ring sammen fortsætter med at drive juniorholdet ”Team Zealand Cycling Junior”.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...