Danske festivaler øger fokus på sikkerheden på årets varmeste dag

Den danske festivalsæson er ramt af en hedebølge. Flere arrangører har fokus på gæsternes sikkerhed i varmen

Hedebølgen har fået fat om Danmark. Her ses varmeramte festivalgæster på Copenhell i København fredag.

Hedebølgen har fået fat om Danmark. Her ses varmeramte festivalgæster på Copenhell i København fredag.

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Hedebølgen i Danmark rammer samtidig med, at festivalsæsonen er i fuld gang, og ifølge Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) er der i løbet af lørdag en solid mulighed for en ny varmerekord for juni måned.

De høje temperaturer får festivalarrangører til at øge fokusset på gæsternes sikkerhed.

Lørdag fra klokken 10 har Roskilde Festival kunnet lukke de første gæster ind på campingområdet.

Her har festivalen blandt andet sat vandposter op, så tørstige festivalgæster kan få fyldt drikkedunken op, oplyser Signe Aarestrup, der er presseansvarlig for Roskilde Festival.

– Vi sætter også vandtanke op ved udvalgte ankomstområder – to steder i Øst og ét i Vest, hvor man ligeledes kan få drikkevand, og som også vil sprøjte vand ud, så man kan blive kølet ned, siger Aarestrup.

Hun opfordrer til, at gæster orienterer sig i festivalens app, hvor man kan se, hvor de forskellige vandposter er.

Lørdag er der også både Copenhell i København og Tinderbox i Odense, som begge har sidste dag.

På Facebook opfordrer Copenhell sine gæster til at komme tidligt, så man undgår at stå for lang tid i solen i køen. Der vil nemlig være ekstra pres på indgangene i løbet af eftermiddagen.

/ritzau/

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...