Nu vil Køge være Danmarks UNESCO-kommune nummer ét

Ny plan skal gøre UNESCO-udnævnelsen til en motor for yderligere turisme, erhverv og international synlighed.

Borgringen skal bringes endnu tættere på borgere og besøgende, og verdensarven skal kunne mærkes, fremhæves det.

Borgringen skal bringes endnu tættere på borgere og besøgende, og verdensarven skal kunne mærkes, fremhæves det.

Foto: Thomas Olsen

Køge har fået verdensarv. Nu skal verdensarven også kunne mærkes.

Med vedtagelsen af den nye forvaltningsplan for Vikingeborgen Borgring sætter Køge Kommune og Museum Sydøstdanmark en ambitiøs retning for, hvordan UNESCO-udnævnelsen skal bruges aktivt til at positionere Køge - lokalt, nationalt og internationalt.

Planens vision er klar, lyder det i en pressemeddelelse fra Museum Sydøstdanmark: Køge skal være Danmarks UNESCO-kommune nr. 1. Og Borgring skal være den signaturoplevelse, der samler fortællingen om Køge som kulturarvskommune, løfter helårsturismen og skaber værdi for detailhandel, erhverv, foreninger, skoler, borgere og gæster.

- I Køge Kommune er vi både glade og stolte over, at vi har et museum i særklasse og samtidig er udpeget som UNESCO verdensarv, udtaler borgmester Ken Kristensen (V) og fortsætter:

- Det betyder noget, når Køge Kommune får international anerkendelse og samtidig kan fortælle historien om vores danske vikinger. Når vi styrker vores historie med konkrete oplevelser, er det med til at løfte hele området, og samtidig kan turister samt besøgende få en helhedsoplevelse, man ikke kan få andre steder, udtaler han.

Forvaltningsplanen er udarbejdet i tæt samarbejde mellem Køge Kommune og Museum Sydøstdanmark og samler indsatsen om fire hovedområder: formidling, bæredygtig turisme, lokal forankring og forskning. Planen lægger blandt andet op til fælles UNESCO-sprog, stærkere wayfinding, ambassadører, erhvervspartnerskaber, skoleindsatser og en tydeligere kobling mellem Borgring, bymidten, kysten og resten af kommunen.

Borgringens museumsåbning sidste år kunne både ses, høres og mærkes.
Borgringens museumsåbning sidste år kunne både ses, høres og mærkes. Foto: Anders Ole Olsen

Verdensarv skal give værdi tilbage

Ambitionen er dog ikke kun flere gæster. Det handler om at skabe en verdensarvskommune, hvor UNESCO bliver en løftestang for bosætning, erhverv, turisme og lokal identitet - uden at gå på kompromis med beskyttelsen af Borgring.

- UNESCO er ikke en medalje, man hænger på væggen. Det er en forpligtelse. Men det er også en kæmpe mulighed. Med den her plan forpligter Køge Kommune og Museum Sydøstdanmark hinanden på at gøre Borgring til noget, der skaber reel værdi - for gæsterne, for borgerne og for hele kommunen, udtaler Henrik Hvenegaard Mikkelsen, direktør for Museum Sydøstdanmark, ifølge pressemeddelelsen.

Han understreger, at planen kun får betydning, hvis den bliver omsat til handling:

- Hvis UNESCO bare bliver ord på papir, har vi svigtet potentialet. Det kræver samarbejde, ressourcer og vilje. Til gengæld kan Borgring blive en af de stærkeste kulturhistoriske løftestænger, Køge har.

Forvaltningsplanen gælder for perioden 2026-2028 og skal evalueres og revideres ved periodens afslutning.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...