Tog, der står bomstille. Ansatte, der i store grupper har sygemeldt sig. Og en masse lokale passagerer, der undrer sig.
Lokaltogs ledelse har givet sig selv fuld plade på udfordringer i kølvandet på togulykken i Nordsjælland, hvor to tog i april måned stødte sammen.
Igen og igen har Lokaltog udvist en total mangel på krisestyring og har nu egenhændigt fået skabt en så tung konflikt med personalet, at det går ud over alle de togrejsende borgere. Et komplet sammenbrud.
- Denne leder udtrykker Sjællandske Nyheders holdning.
Må man foreslå ledelsen, at de hurtigst muligt får ændret ledelsesstilen, så vi bogstaveligt talt kan komme videre på skinnerne?
Tidligere på måneden blev der som beskrevet i Frederiksborg Amts Avis hængt anonyme sedler op i togene med besked fra lokomotivførerne til passagererne om, at Lokaltogs ledelse ikke lytter til folk i driften, og at der mangler folk til at holde driften ordentlig kørende. Lokaltog har selv bekræftet, at man skylder de ansatte afspadsering svarende til i alt 10,5 millioner kroner.
Og så er det hele spørgsmålet om skyld. Først fortalte TV2, at de havde set en intern mail, hvor det fremgår, at den kollektive sygemelding kommer, efter at politiet har sigtet en medarbejder i forbindelse med ulykken, der skete i april. Nu har Nordsjællands Politi så bekræftet, at man har sigtet to personer i sagen.
Oven i det kom der i denne uge den første officielle undersøgelse af togulykken på Gribskovbane fra Havarikommissionen. Den viser, at meget gik galt den tidlige morgen i Gribskov. Blandt andet, at en seks minutters forsinkelse førte til den alvorlige togulykke, og at trafiklederen kunne ikke kontakte toget fra Hillerød på grund af forkert indtastet nummer.
Uanset hvordan Lokaltogs ledelse ellers vil forklare situationen overfor de kritiske nordsjællandske borgmestre og de transportramte borgere er der to ting, der indlysende peger i retning af et totalt ledelsessvigt: En sund arbejdsplads giver ikke medarbejdere lyst til at hænge anonyme sedler op i ”butikken”, en sund arbejdsplads får ikke ansatte til at sygemelde sig i flok.
Politikerne både lokalt, regionalt og inde på Christiansborg bør holde ekstra godt øje med, om Lokaltog får rettet op på katastrofen. Hvis ikke, må man gentænke driften.
Nordsjælland fortjener en stabil togdrift, der forbinder regionen på tværs og ind mod København. I stedet for dette uholdbare togkaos.