Dyb uenighed om hvem der har retten til den gamle havn i Jyllinge

En strid omkring hvem der ejer dem gamle fiskerihavn i Jyllinge er brudt ud. Den har faktisk stået på et godt stykke tid, men det er fair at sige, at sagen er gået i hårdknude.

Til at begynde med gælder det om at holde tungen lige i munden, for navnene på de to stridende parter er enslydende - I/S Jyllinge Fiskerihavn.

Det ene I/S Jyllinge Fiskerihavn er registreret som en forening. Det andet - det nyeste - er registreret som et interessentskab.

Folkene bag foreningen lagde i maj 2021 sag an mod folkene bag interessentskabet. Foreningen ønskede, at interessentskabet ikke bruger samme navn som foreningen. Men sagen drejer sig ikke bare om at strides om navnet, det handler om, at de to fraktioner er uenige om ejerskabet.

20 erhvervsfiskere fik ejerskab

Af skødet på havnen fra 1963 fremgår det, at Jyllinge-Gundsømagle Sogneråd overdrog et areal på 4000 kvadratmeter på havnen til Jyllinge Fiskerihavn.

På skødet står der 20 ejere. Den eneste tilbagelevende af disse er Erik Verner Pedersen.

I en årrække var Erik Verner Pedersen med i I/S Jyllinge Fiskerihavn, altså foreningen, men da der i 2012 skulle laves nye vedtægter, som ikke var blevet godkendt af myndighederne, trak han sig fra bestyrelsen, og i 2019 udvandrede han fra generalforsamlingen.

I 2020 har han rettet henvendelse til foreningen for at blive godkendt som den retmæssige ejer af havnen. Ingen af de nuværende medlemmer af foreningen er nemlig blandt de ejere, som blev skrevet på skødet.

Og så er balladen og forvirringen ellers brudt ud i lys luge. Interessentskabet vil have foreningen til at anerkende, at de ikke har ret til havnen. Foreningen vil modsat have interessentskabet til at anerkende, at de ikke må bruge navnet, og at de har retten til havnen.

I retten

Brugen af navnet har været for Retten i Roskilde. Ved retssagen har formanden Egon Christensen - fra foreningen - forklaret, at vedtægterne blev ændret, fordi alle i dag - altså også fritidsfiskere - kunne kalde sig fisker, og der i vedtægterne stod, at hver bosat fisker i Jyllinge havde ret til at være medlem.

Egon Christensen ønskede det således, at man kun kunne blive medlem, hvis man blev godkendt af foreningens bestyrelsen.

Ifølge forklaringen i retten kunne den nyetablerede foreningsbestyrelse ikke godkende Erik Verner Pedersen som den retmæssige ejer af havnen. Begrundelsen over for retten er, at det ikke var kommunens hensigt, at én mand skulle stå som ejer, da man overdrog skødet til havnen i sin tid.

Dannede selskab

Da foreningen ikke reagerede på henvendelserne om at lade Erik Verner Pedersen overtage rettighederne til havnen, dannede han ifølge domsudskriften den 27. februar 2021 interessentskabet I/S Jyllinge Fiskerihavn.

Det kunne Erik Verner Pedersen og folkene, han arbejder sammen med - hovedsageligt fritidsfiskere i havnen, men også Erik Verner Pedersens søn, som i dag bor i København - fordi de kunne se, at I/S Jyllinge Fiskerihavn ikke var et interessentskab, men en forening.

Egon Christensen har på foreningens vegne hævdet, at der er sket en fejl i registreringen hos Erhvervsstyrelsen, og at det altid har været opfattelsen, at foreningen i virkeligheden var et interessentskab.

Vedtægter ikke godkendt

Da vedtægterne fra 2012 ikke er myndighedsgodkendt, hævder det nye interessentskab, at Erik Verner Pedersen er den retmæssige ejer til havnen, men foreningen er fortsat med at agere som retmæssig ejer af havnen.

Ved dommen fra i sommer i byretten i Roskilde fik foreningen ikke ret i, at interessentskabet ikke må benytte navnet I/S Jyllinge Fiskerihavn.

Den afgørelse blev kæret til landsretten, som fastholdt byrettens afgørelse. Og dermed er der nu to fraktioner, som kalder sig I/S Jyllinge Fiskerihavn.

Hvem ejer?

Tilbage står stadig spørgsmålet om, hvem der egentlig ejer havnen? Den sag kan nu ende i retten, hvis ikke parterne kan enes om et forlig.

I mellemtiden fortsætter foreningen med at agere som om, den ejer havnen. Senest har den sendt kontingenter ud til medlemmer af foreningen under navnet I/S Jyllinge Fiskerihavn.

I det nye interessentskab er der medlemmer, som ikke er knyttet til Jyllinge/Gundsømagle, sådan som det var meningen, at alle skulle være ifølge overdragelsen tilbage i 1963.

Da havnen blev overdraget i sin tid, blev der ikke indskrevet en tilbagefaldsklausul, som returnerede havnen til kommunen, hvis der ikke var flere erhvervsfiskere tilbage.

DAGBLADET har været i kontakt med foreningens advokat fra advokatfirmaet Njor. Firmaet oplyser i en mail til DAGBLADET Roskilde, at advokat Rune Tarnø ikke er interesseret i at udtale sig om sagen. Interessentskabets advokat Thomas Bonnor har derimod godt ville medvirke.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...