Ingen vil have biogasanlæggets møg

Chefredaktør Allan Rasmussen.

Chefredaktør Allan Rasmussen.

Foto: Thomas Olsen

Der er noget næsten komisk over den dans, der i øjeblikket udspiller sig mellem Odsherred, Holbæk og et biogasselskab ved navn Fremsyn.

  • Denne leder udtrykker Sjællandske Nyheders holdning.

Borgerne i Vig ville ikke have anlægget. Politikerne i Odsherred pegede diskret mod naboen. Naboen kiggede på kortet, rystede på hovedet og sendte forespørgslen videre til en styrelse. Styrelsen sagde nej tak. Og nu sidder alle parter og kigger på hinanden med det udtryk, man har, når nogen har puttet noget ulækkert i en pose og bedt én om at holde den.

Vognlæs fyldt med grisemøg skal køre i pendulfart fra grisefarmene til biogasanlægget. Den trafik er der selvsagt ingen, der ønsker sig, og slet ikke at have dette kæmpemæssige latrin stående i deres baghave.

Biogas bliver markedsført som grøn energi. Og ja, det er bedre at brænde metanen af end at lade den sive direkte ud i atmosfæren fra en gylletank. Men det er en lidt for nem pointe. For biogasanlæggene eksisterer ikke i et vakuum - de eksisterer, fordi vi har en svineindustri af en størrelse, verden sjældent har set magen til. Anlæggene er ikke en løsning på landbrugets klimaproblem. De er en undskyldning for at fortsætte det.

At kalde biogas klimavenligt er lidt som at kalde askebægeret for en rygestopkur.

Ved det seneste folketingsvalg var budskabet fra vælgerne klart: Danmark skal have markant færre grise og et landbrug i grundlæggende omlægning. Det var ikke et budskab i randområdet af valgkampen - det stod centralt. Partier på tværs af midten lovede en ambitiøs landbrugsreform, og vælgerne bakkede op.

Så hvad gør vi? Vi bruger kræfter på at finde plads til endnu et biogasanlæg, der skal behandle gylle fra den svineproduktion, vi netop har lovet at reducere. Det er ikke fremsynet, som navnet på selskabet ellers siger. Det er det modsatte.

Problemet i denne sag er ikke, at ingen vil have anlægget i baghaven. Det er faktisk det sundeste folkelige instinkt i hele sagen. Problemet er, at vi overhovedet bruger tid og skattemidler på at lede efter en placering til et anlæg, der bygger på en forretningsmodel med en udløbsdato.

Holbæk Kommunes udvalgsformand siger pænt, at han ville sige "tak for henvendelsen" - og derefter sende den om hjørnet. Det er diplomatisk sagt. Vi vil sige det lidt mere direkte: Den her sag bør ikke finde en ny placering. Den bør finde en skuffe.

Fremsyn har lokalplan i ryggen i Vig. Det kan godt være. Men en lokalplan er ikke det samme som en god idé. Det er på tide at stoppe med at flytte rundt på problemet - og i stedet løse det.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...