Gert Jørgensen (K) i nytårstale: - 2025 har været et begivenhedsrigt år

- Det har været 12 fantastiske år i spidsen for en fantastisk kommune, og jeg vil ikke være de mange oplevelser og samtaler med jer foruden, skriver Gert Jørgensen (K) i sin foreløbigt sidste nytårstale som borgmester.

- Det har været 12 fantastiske år i spidsen for en fantastisk kommune, og jeg vil ikke være de mange oplevelser og samtaler med jer foruden, skriver Gert Jørgensen (K) i sin foreløbigt sidste nytårstale som borgmester.

Foto: Jakob Vind

Grundet en kommunikationsfejl på redaktionen bringes nu forhenværende borgmester Gert Jørgensens (K) nytårstale først nu. Vi beklager fejlen.

Et begivenhedsrigt 2025 lakker mod enden, og det giver anledning til at gøre status over året, der er gået i vores dejlige kommune. Efteråret har naturligt været præget af kommunalvalget, og om lidt tiltræder en ny kommunalbestyrelse og en ny borgmester. Jeg meddelte tidligere på året, at denne valgperiode blev min sidste som borgmester, men jeg ser frem til fortsat at bidrage som medlem af den kommende kommunalbestyrelse.

Valgdeltagelsen steg med 3,2 procentpoint i forhold til valget for fire år siden, og det glæder mig, at så mange i vores kommune valgte at gøre brug af deres stemme. Tak til jer alle for at bidrage til demokratiet og for den gode stemning ved alle syv valgsteder, jeg nåede forbi. Nu fortsætter arbejdet med at skabe de bedst mulige rammer for alle i kommunen. Jeg ønsker den kommende kommunalbestyrelse et stort velkommen.

Et år med fællesskab og store begivenheder

2025 har været et år, hvor vi igen har samlet mange mennesker om stærke fællesskaber og lokale traditioner. Året begyndte med en strålende kyndelmisse, hvor tusindvis deltog i en lysfest, der efterhånden er blevet en helt særlig del af vores identitet.

Senere på året formåede Holberg Folkemøde at sætte Sorø Kommune på landkortet endnu en gang. Dagen blev præcis den levende, inkluderende folkefest, vi havde drømt om: Fuld af alvor, latter, refleksion og fællesskab. Med fri adgang for alle lykkedes visionen om at præsentere Sorø som et centrum for kultur, natur og demokrati, og arrangementet viste, hvordan værdierne fra oplysningstiden fortsat kan inspirere. Også Food on fire satte ny besøgsrekord med over 4000 deltagere på smukke Parnas.

Arbejdsmarked og unge i udvikling

På arbejdsmarkedsområdet står vi stærkt. Sorø Kommune havde i sommer færrest langtidsledige i regionen, hvilket blandt andet skyldes vores målrettede indsats for at hjælpe vores borgere videre til andre brancher og i praktikforløb.

Samtidig investerer vi i fremtiden gennem vores unge. Siden august har 27 elever i 8. og 9. klasse på Stenlille Skole deltaget i juniormesterlæreordningen, hvor to ugentlige dage på vores lokale erhvervsskole ZBC eller i en virksomhed giver praktisk erfaring og nye perspektiver. Den store opbakning fra det lokale erhvervsliv er afgørende for ordningens succes og for de unge, der ønsker alternative veje gennem uddannelsessystemet.

Også Job- og Uddannelsesmessen i Sorø Hallen var et højdepunkt, hvor elever i 7. og 8. klasse, samt ledige under 30 år, fik mulighed for at blive klogere på deres fremtidige muligheder. Vi prioriterer fortsat børneområdet, men ved også, at løsningerne ofte findes bedst lokalt og i samarbejde med et stærkt erhvervsliv. Jeg vil derfor også her kvittere for et stærkt samarbejde med vores erhvervsliv.

Bedre rammer for vores ældre

2025 bød også på vigtige forbedringer for vores ældre borgere. Med den nye ældrelov, der trådte i kraft i juli, har vi etableret små, faste teams, der skaber mere nærvær og kontinuitet. Helhedsplejen betyder, at borgerne får ét sammenhængende forløb, hvor både praktisk hjælp, personlig pleje og træning tænkes ind som en helhed. Vi oplever, at det bliver modtaget godt blandt vores ældre borgere, og det afspejler tilfredshedsundersøgelser også. Det er en stor motivation, både for vores medarbejdere og os som kommune.

En kommune i udvikling

Udviklingen af Sorø fortsætter på flere fronter. I foråret indgik vi en udviklingsaftale med Boll+ og Sydkystens Boligselskab ved KAB om opførelsen af det nye plejecenter og flere nye boliger i et nyt og mere levende Allékvarter. Her arbejder beboere, pårørende, Ældrerådet, Handicaprådet og kommunens fagfolk sammen om at forme de kommende rammer, og lokalplanen for området sendes nu i høring. Det forventes, at kommunalbestyrelsen kan præsenteres for plejecenterets byggeprogram i foråret 2026.

Samtidig er Sorø bymidte et centralt fokusområde i året, der kommer. Borgermødet i juni gav mange konstruktive input til fornyelsen af Torvet, som skal være med til at styrke Sorø bymidte som samlingspunkt. Formålet er at skabe bedre rammer for færden på torvet i hverdagen og for arrangementer i løbet af året. Planerne kommer i høring i starten af det nye år.

Tryg overgang til ny opgavefordeling på sundhedsområdet

I november blev første spadestik taget til udvidelsen af Regionshuset i Sorø, der fremover får plads til det nye regionsråd for Region Øst. Selvom sammenlægningen træder i kraft i 2027, er et omfattende arbejde allerede i gang for at afklare, hvilke opgaver kommunerne og regionen fremover skal løse. For os er det vigtigt, at både borgere og medarbejdere får en tryg overgang, uanset om de bliver berørt af ændringerne i regionen eller kommunen. Velkommen til den nye Region fra os i Sorø Kommune.

Klimaindsats med lokal forankring

Også på klimaområdet har vi haft et aktivt år. I de to grønne treparter, som Sorø Kommune deltager i, er arbejdet nået langt. I løbet af året er der udpeget landbrugsarealer, der kan omlægges for at forbedre vandmiljøet, reducere drivhusgasser og skabe mere skov, beskyttet natur og øget biodiversitet. Der er identificeret 60 mulige projekter, og dialogen med de berørte lodsejere er godt i gang. Deres engagement er afgørende og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet i 2026.

Tak for nu

Når 2025 rinder ud, gør min tid som borgmester det samme. Det har været 12 fantastiske år i spidsen for en fantastisk kommune, og jeg vil ikke være de mange oplevelser og samtaler med jer foruden.

Tak til alle, der hver dag bidrager til at gøre vores kommune til et attraktivt sted at bo: samarbejdspartnere, erhvervsliv, kolleger i kommunalbestyrelsen, og ikke mindst alle ledere og medarbejdere i Sorø Kommune.

Rigtig godt nytår.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...