Grøn omstilling er vigtig. Men det skal ikke ske på bekostning af vores landskab, natur, naboer og lokale fællesskaber.
- Dette debatindlæg udtrykker afsenderens holdning.
- Hvis du selv ønsker at deltage i debatten hos sn.dk, kan du klikke her.
Faxe Kommune er desværre blevet kendt som et sted, hvor det er let at få solcelleprojekter igennem. Forventningen om minimal modstand – både politisk og fra borgerne – har gjort det for nemt at plastre vores landskab til. Det er på tide, vi siger stop.
Jeg har ikke stået på sidelinjen. Jeg har stået skulder ved skulder med naboerne i Frenderup, Haslev Nord, Bråby, Høsten og Bonderød. Vi har kæmpet for omtanke og lokal indflydelse.
- Prøv vores kandidattest, der er skræddersyet dit lokalområde på sn.dk/kv25. Her finder du også politiske analyser, valgdebat og de vigtigste valgtemaer fra dit område. Vi skriver om det, der er helt tæt på dig.
Jeg har skrevet høringssvar, stillet spørgsmål til byrådet, talt med medierne, fået foretræde for Folketingets Landdistriktsudvalg – og mødt jer til borgermøder og kaffemøder. For det her handler om mere end teknik og megawatt. Det handler om mennesker.
Sidste år samlede vi over 100 engagerede borgere i Kulturnariet i Haslev – både fortalere og modstandere – for at skabe reel dialog. Ikke skyttegrave. Men lad os være ærlige: der er stadig kræfter, der vil plastre vores bedste landbrugsjord til med solpaneler.
Det er ikke grøn omstilling – det er mangel på omtanke.
Jeg siger ja til solceller – men på tage, industribygninger og forbrugsnære områder – ikke i det åbne land. Jeg siger nej til at ofre vores åbne landskab.
Hvis du vil have en lokalpolitiker, der ikke bare taler om grøn omstilling, men kæmper for gennemsigtighed, reel borgerinddragelse og lokalt forankrede løsninger – så har du mit ord.
Jeg stiller op for at sikre, at Faxe Kommune ikke bliver solcelleindustriens baghave, men et sted hvor grøn udvikling går hånd i hånd med respekt for landskabet – og os der bor her.