Torsdag 22. maj åbnede Dagmarskolen dørene for den årlige Dagmardag, der emmede af liv, engagement og samarbejde.
Forældre, søskende og venner fik denne dag mulighed for at få et indblik i skolens hverdag og værdier gennem teater, temafremvisninger og en indsats for børn i nød.
Temaet for skolens emneuge, "Verdensdele", satte retningen for årets Dagmardag. Her havde lærere, elever og forældre arbejdet sammen om at skabe en meningsfuld og lærerig uge.
Musikerne Anja, Bjørn og Kasper fra Musikskolen i Ringsted havde i emneugen besøgt skolen for at skabe musikalske morgensamlinger, der satte stemningen fra start.
En del af dagens aktiviteter var et stort loppemarked og kagesalg, arrangeret af 3. og 4. årgang. Her kunne gæster handle alt fra tøj og legetøj til køkkensager og bamser, takket være donationer fra både Kirkens Korshær, Røde Kors og forældre.
Overskuddet fra dagen endte på 3.358 kroner, som blev doneret til SOS Børnebyerne. Jens fra organisationen havde tidligere besøgt skolen for at fortælle om arbejdet for børn i nød.
De genstande, som ikke blev solgt ved loppemarkedet, sendes nu til Ukraine og vil hjælpe familier i nød.
- Det er vigtigt for os, at eleverne oplever, hvordan man med små handlinger kan gøre en stor forskel. At være en Rettighedsskole handler ikke kun om at tale om børns rettigheder, men også om at handle på dem, siger skolens ledelse, i en pressemeddelelse.
5. årgang gav publikum en teaterforestilling med titlen "Lejrskoleturen fra helvede". Forestillingen blev godt modtaget af både børn og voksne.
På blå gang havde 6. årgang forberedt en hemmelig overraskelse, mens indskolingen viste forskellige fremstillede projekter inden for emner som natur og teknik.
Dagmardagen blev afsluttet med tilfredshed og glæde hos både elever, forældre og skolens personale. Eleverne var glade for at kunne vise deres skole frem, og arrangementet udviste skolen som et sted, hvor læring og ansvarlighed går hånd i hånd.
- Det her er mere end bare en tradition. Det er en fejring af det, vi står for – nemlig læring med mening, nærvær og ansvarlighed, siger skolens ledelse.