Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.
Politiet blev kort før klokken fire natten til torsdag kaldt til Roskilde Sygehus, hvor en 27-årig mand fra Holbæk var blevet overfaldet med kniv.
Den 27-årige var Flextrafik-chauffør og skulle køre en 41-årig mand til psykiatrisk akutmodtagelse, da den 41-årige undervejs - tilsyneladende efter eget udsagn i en psykose - trak en kniv og stak chaufføren i halsen. Manden forsvandt herefter fra stedet.
- Vi igangsatte straks en meget omfattende eftersøgning i hele Roskilde, hvor vi med hundepatruljer og en af forsvarets helikoptere forsøgte at finde manden. Han blev anholdt omkring klokken fem i forbindelse med, at han knuste en rude i Sankt Hans Gade, siger vicepolitiinspektør Lars Krogsgaard.
Læs også
Opløst i gråd
Den 41-årige blev fremstillet i grundlovsforhør ved Retten i Roskilde torsdag sigtet for drabsforsøg.
Her fremstod han stærkt forpint, opløst i gråd og siddende i kørestol og med en bandage om hånden og ifølge ham selv også på benene:
Ved grundlovsforhøret nægtede han sig skyldig i drabsforsøg, men erkendte sig skyldig i grov vold.
Manden er tidligere stofmisbruger, men har været stoffri igennem længere tid. Men de senere dage, er det hele gået i opløsning for ham.
- Jeg har haft det skidt de sidste dage og også været på Køge Sygehus. Jeg troede, at jeg blev gasset og skulle dø. At verden var ved at gå under. Der er gået noget i stykker i mit hoved, forklarede han grædende i retten.
Derfor aftalte han med en læge, at han skulle køres til hospitalet.
- Men så troede jeg, at han ville slå min mor ihjel. Jeg sad bagved ham, og så snittede jeg ham i halsen med en skalpel. Den havde jeg med hjemmefra. Jeg var bange for, hvad russerne ville gøre. Jeg ville bare gerne beskytte min mor. Jeg var i ren panik, sagde han i retten og fortsatte:
- Så blev jeg bange. Bagefter skar jeg mig selv over det hele, for jeg havde ikke lyst til at leve mere. Så stak jeg af. Jeg håbede, jeg ville dø. Jeg er bare så ked af det hele. Det er ikke sjovt det her. Jeg tør ikke være alene. Jeg har aldrig haft det sådan her eller gjort sådan noget. Jeg håbede, vi ville dø, græd han i retten.
Fik hjertestop
Angrebet skete i nærheden af den psykiatriske akutmodtagelse i Smedegade.
Efter angrebet hjalp den 41-åriges mor, der var med i bilen, med at bremse blødningen, mens chaufføren selv kørte bilen omkring to kilometer til akutmodtagelsen på Roskilde Sygehus.
Her faldt han om med hjertestop og måtte genoplives. Den 27-årige er fortsat i kritisk, men stabil tilstand.
Den 41-årige mand blev varetægtsfængslet i fire uger i surrogat frem til 24. april. Men først "når plads haves." For forhåndsmeldingen fra psykiatrien lød, at man p.t. ikke har plads til ham.
Han skal derfor indsættes i et arresthus, til der bliver ledig kapacitet på en psykiatrisk afdeling.