Selv om det er 20 år siden, at Bent Jørgensen var kriminalinspektør i politiet, har han ikke glemt sagen fra 1999 om voldtægten af en 11-årig pige ved Bøtø i Falster.
Derfor blev han også glad, da han onsdag aften blev ringet op af politiinspektør Kim Kliver og fik beskeden om, at politiet havde anholdt en 56-årig mand.
- Han vidste godt, at den sag har pint mig gennem mange år.
- Jeg var så glad, at jeg havde faktisk lidt tårer i øjnene, selv om det er 20 år siden, at jeg holdt op. Jeg er glad - også på offerets vegne, siger han til Ritzau.
Bent Jørgensen var efterforsker på sagen, da politiet for 25 år siden fik anmeldelsen om, at en 11-årig pige var blevet overfaldet og voldtaget ved Bøtø.
Siden fulgte et stort efterforskningsarbejde, men intet førte til en mulig gerningsmand.
Først onsdag kunne politiet anholde den 56-årige, som sigtes for voldtægt og drabsforsøg. Han nægter sig skyldig, men blev torsdag varetægtsfængslet af en dommer i Retten i Nykøbing Falster.
På tilhørerrækkerne i retsmødet sad Bent Jørgensen. Og det slog ham, at den sigtede ligner den fantomtegning, som man fik lavet tilbage i 1999.
- Jeg var overrasket over, at det var så vellignende, siger han, men understreger også, at andre må vurdere det.
/ritzau/