Stakkels Hornsherred og kommune

Jørgen Bech.

Jørgen Bech.

Foto: Pressefoto

Region Hovedstaden er ved at lægge sidste hånd på råstofplan 2025.

Det er fem nye grusgrave ved boligområder i Skibby, Onsved, Gerlev, Lille Rørbæk og Frederikssund. Dertil kommer to helt nye grusgrave i Slangerup samt en fordobling af grusgravene i Landerslev og i Kyndby.

Borgerne i kommunen bliver de glade værter for i alt 840 hektar grusgrave, cirka 10 pct af de ledige arealer. Til sammenligning fylder hele Slangerup by 300 hektar.

Læs også

Alle kommunens borgere, alle ejendomsejere og turismen vil blive ramt hårdt i de kommende år. Når råstofgravning er startet, tilføres der oftest materialer til iblanding, og gravene holdes på den måde åbne, ikke bare i de 10 år, som en tilladelse gælder – men 20, 30 eller 40 år.

Ejendomsværdierne reduceres med 10-35 pct. for de nærmest boende, og dette smitter af på hele prisniveauet.

Gravningen udgør også en stor risiko for vores grundvandsressourcer, som både store og små vandværker henter vores drikkevand fra.

I landskabet

Råstofgravene ligger alle i meget synlige landskaber langs de overordnede veje. Udsigten over istidslandskaberne og de bølgende landskaber vil afløses af det ene gravelandskab efter det andet, i stedet for den oplevelse af fjord, natur og landskaber, som i dag tiltrækker nye beboere. Der lægges op til omfattende ødelæggelser af landskaberne inden for de kommende 12 år, hvilket generelt gør kommunen mindre attraktiv at bo i og reducerer fremtidige udviklingsmuligheder.

Hvem gider bosætte sig i nærheden af en grusgrav, hvor der skal køres til og fra, med støv og støjgener?

Argumentet om, at gravene kan blive til natur, er at stikke folk blår i øjnene. Dels er det ejerne, der bestemmer, hvad arealerne skal bruges til, dels kommer landskaberne til at fremstå med store underlige ar, overvokset med krat, og når det springer i skov, vil også skoven se unaturlig ud, da den ikke følge de naturlige linjer i istidslandskabet.

Ødelægger større værdier

Selvfølgelig skal der bruges grus til byggeri, men det er markedet som bestemmer, hvor det hentes, og alt behøver jo ikke at komme fra vores kommune. Vi har i forvejen rigelige grusgrave. Realiseres planen, vil den ødelægge større værdier for borgerne end værdien af det opgravede grus.

Regionen bør i stedet sikre en landspolitisk råstofstrategi, for vi kan ikke blive ved at grave jorden ud under os selv. Fortæl dette til regionens politikere. Det haster.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...