Asnæsværket i Kalundborg tog sidste uge et stort skridt fremad i byggeriet af Danmarks første CO2-fangstanlæg i fuld skala. Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt fredag. Arbejdet udføres af NCC og sker i samarbejde med bygherren Ørsted.
- Asnæsværket har taget et stort skridt i byggeriet af Danmarks første CO2-fangstanlæg i fuld skala.
- NCC og Ørsted har støbt det første af to stribefundamenter på 2538 kubikmeter beton på 14 timer.
- Støbningen involverede 40 betonbiler i konstant rotation og godt 158 aflæsninger.
- CO2-anlægget vil kunne opsamle 280.000 ton biogen CO2 årligt fra kraftvarmeværket.
- Projektet forventes at være klar til brug inden udgangen af næste år.
Det første af to stribefundamenter på i alt 2538 kubikmeter er dermed blevet støbt, og det på kun 14 timer - en bedrift, som har krævet omhyggelig planlægning, præcision og ikke mindst teamwork.
Støbningen af fundamentet foregik med 40 betonbiler i konstant rotation og omkring 158 aflæsninger og har resulteret i et massivt fundament, der er 8,5 meter bredt, 74,6 meter langt og 2 meter højt, og som er klar til at bære fremtidens teknologi.
Når fangstanlægget står færdigt, vil Asnæsværket ikke blot fungere som knudepunkt for fangst og transport af Ørsteds eget CO2, men vil potentielt også kunne håndtere CO2 fra andre udledere. I alt forventes CO2-anlægget i Kalundborg årligt at opsamle 280.000 ton biogen CO2 fra kraftvarmeværket.
Projektet forventes at være klar til brug inden udgangen af 2025.
Du kan se flere billeder fra støbearbejdet på Asnæsværket i galleriet herunder: