SJÆLLAND: Om 30 år vil mere end hver fjerde indbygger i Region Sjællands 17 kommuner være over 65 år mod godt 17 procent i dag. Det viser en befolkningsfremskrivning, som Danmarks Statistik har udarbejdet for DAGBLADET. Den viser også, at regionen både i dag og i fremtiden vil have den største andel af ældre i hele landet.
- Det vil bl.a. betyde, at presset på sygehusområdet i Region Sjælland vil være større end i de øvrige regioner, påpeger Bent Greve, professor ved Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet.
Han peger også på, at kommunerne vil kunne forvente et øget pres på ældre-området.
- En anden konsekvens vil være, at man kommer til at diskutere byrdefordelingen mellem stat, regioner og kommuner. Det vil nemlig i høj grad være regioner og kommuner, der kommer til at opleve stigende udgifter som følge af, at vi lever stadig længere, anfører professoren.
- Problemet vil være meget stort for yderkommunerne, når det. f.eks. gælder privat-praktiserende læger. Vi ved jo allerede i dag, at det kniber med et tilstrækkelig antal. Hvis de så oven i købet i højere grad skal aflaste sygehusene, så bliver det helt nødvendigt med lokale sundhedscentre, mener Bent Greve.