Fabrikkerne har ligget øde hen siden 2006. Og siden før corona-krisen har diskussionen været i gang på Sct. Bendtsgade 1, hvor Ringsted Kommune nuværende rådhus ligger.
Og mandag aften opnåede man så flertal i byrådet for, at samle kommunens administrative enheder på Haslevvej 2, i de bygninger, der engang husede Ringsted Dun.
I mellemtiden har byens graffittikunstnere huseret i bygninger, og det tyder på, at deres arbejde ikke er forgæves.
Arkitektfirmaet Arkitema, som har udarbejdet projektforslaget for Dunbyen, vil nemlig i forvandlingen af den gamle fabriksbygning bevare graffitien på udvalgte steder, hvor der harmonerer med bygningens indretning, fremgår det af projektforslaget.
I forslaget beskriver arkitektfirmaet at forvandlingen skal tage afsæt i stedets særlige karakter. Derfor vil de bevare den industrielle karakter, som bygningerne og området har, og lave det om til en moderne arbejdsplads, med respekt for de smukke gamle bygninger.
Derfor vil udvalgte overflader stå som oprindeligt sammen med industrielle detaljer. Blandt andet er det tidligere beskrevet, at områdets store skorsten skal bevares som symbol på fortiden, men også som et pejlemærke for byens borgere og besøgende.
Nyt rådhus
Selvom projektet stadig bliver omtalt som den samlede adminsitration, så bliver det reelt et nyt rådhus, som Ringsted får sig, når det står færdigt efter planen i foråret 2026.
Det er tanken at medarbejdere i administrationen fra Hækkerupsvej, Nørregade 100, Rønnedevej, Rådhuset og Amtststue Allé, dok ikke hjemmeplejen skal flyttes til Dunfabrikken.
Den gamle fabrik kommer til at rumme 370 arbejdspladser, 65 dock-stationer, 59 mødelokaler og 47 toiletter.
Samtlige medarbejdere rykker altså derned, og dermed også borgmesteren og hans kontor. Dermed bliver der et tomt, bevaringsværdigt rådhus tilovers på Torvet, som fremover fortsat skal lægge tag til byrådsmøderne i den gamle byrådssal.
Kommunaldirektør Mette Jeppesen medgiver da også, at det er meget tæt på et rådhus.
- Men vi kalder det en administrativ bygning, og ikke et rådhus, fordi vi stadig har det gamle rådhus heroppe. Men Dunfabrikken vil blive det, som folk normalt ville kalde et rådhus.


