Merko-lukning - 13 unge mister job

Fra 1. februar lukker Merko-købmanden i Fårevejle Kirkeby. Dermed er det slut med at handle dagligvarer i Kirkebyen, og borgerne ser det som et stort tab for byens liv og identitet. 13 unge mister arbejdet, og især den ældre generation mærker konsekvenserne.

Fra 1. februar lukker Merko-købmanden i Fårevejle Kirkeby. Dermed er det slut med at handle dagligvarer i Kirkebyen, og borgerne ser det som et stort tab for byens liv og identitet. 13 unge mister arbejdet, og især den ældre generation mærker konsekvenserne.

Fra 1. februar er de sidste varer gledet henad kassebåndet hos Merko-købmanden i Kirkebyen. Og lukningen af burtikken er et stort samtaleemne blandt Kirkebyens borgere.

Ikke nok med, at byen mister sin eneste dagligvarebutik. I kølvandet følger også, at 13 unge mennesker mister deres arbejde i butikken, og især byens ældre fra Plejecenter Fårevejle og de tilhørende ældreboliger mister deres indkøbsmuligheder. Og det er heller ikke med indehaver Michael Petersens gode vilje, at butikken drejer nøglen om.

- Det er vemodigt, men der er blevet vendt hver en sten for at redde butikken. Masser af kunder har sagt til os, at det bliver et tab for byen, når vi lukker, siger Michael Petersen.

Han fortæller om mange af de ældre, som hver dag er kommet i butikken, og har haft det som et dagligt udflugtsmål.

- Mange er kigget forbi for at købe to tomater. Så var de nemlig sikre på at, at de skulle herned igen dagen efter, siger Michael Petersen.

Læs hele reportagen om Kirkebyens stemning op til butikslukningen i torsdagens udgave af Venstrebladet.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...