Jeg er kørelærer og har normalt temmelig godt styr på regler og skilte i trafikken.
Jeg har læge ved lægehuset dommervænget og skulle for første gang op og besøge dem i deres nye lokationer, som er kommet mere ud til vejen i forhold til før, hvor det lå mere inde bag ved noget bebyggelse.
Ude foran parkeringspladsen før man kører ind, er der et skilt, der siger, at regler og vilkår for parkering fremgår af skiltningen på pladsen.
Jeg kører ind på pladsen. Der er fem pladser. Tre til venstre, to til højre.
To af pladserne til venstre er optaget. Så en ledig, men med tavlen E.23 (blå handicaptavle), så der er det tydeligt, man ikke skal køre ind, hvis ikke man har et handicapskilt i sin bil.
Pladserne til højre. Den første plads er optaget, hvilket gør, at man ikke tydeligt kan se den sorte tavle med småt tekst, hvor parkeringsreglerne for pladsen fremgår.
Jeg kører ind på den sidste plads, hvor jeg så bemærker tavlen, men kan ikke læse den fra, hvor jeg sidder i bilen.
Allerede der er det for sent. Jeg forlader bilen, og der er det første billede allerede taget af en p-vagt, der står på lur lidt derfra.
Jeg går ud og prøver at orientere mig omkring pladsens parkeringsregler.
Mens jeg gør det, er der en ung p-vagt, der går og tager billeder af bilen.
Jeg spørger ham, hvorfor han går og gør det, når jeg lige er kommet og ikke engang har holdt det i et minut. Dertil svarer han og peger på skiltet, hvor der står, at standsning og parkering ikke er tilladt uden handicapskilt på den plads.
Fra første billede og de efterfølgende syv billeder samt print af bøde, som sættes i forrude, går der 51.sekunder
Og mit spørgsmål til ham om, hvordan jeg skulle have kunnet nå at se det, før jeg holdt stille med bilen, var han lidt ligeglad med. Bilen var standset!
Afgift: 1750 kroner.
Efterfølgende klage til selskabet er blevet afvist, hvor de blot skriver, jeg havde rig mulighed for at se skiltet, når jeg holder lige op af det (kan man ikke fra førersædet, når skilte er lavt nede ved højre forskærm).
Lægehuset vil ikke engang høre om noget som helst omkring episoden. Helt afvisende.
Det eneste jeg ville fortælle lægehuset var, at de måske kunne bede kommunen, eller hvem der er ansvarlig om at sætte tavlen E.23 som er en tydelig tavle, man måske ville kunne nå at se.
Jeg skal nok betale den afgift, selv om jeg synes, det er urimeligt, at der er mulighed for at ende i den situation. Og havde bilen, der dækkede for skiltet, ikke været der, havde jeg nok set det.
Men synd for alle dem, der går i den fælde.
Der kommer masser af ældre mennesker i det hus ...