Debat: Uden busrute 661R bliver Præstø hægtet af

Uden linje 661R kan Helle Judith Thomasen hverken komme til DGI Huset Vordingborg eller Vordingborg Bibliotek.

Uden linje 661R kan Helle Judith Thomasen hverken komme til DGI Huset Vordingborg eller Vordingborg Bibliotek.

Hvis politikerne i Vordingborg Kommune holder fast i, at buslinje 661R fra Vordingborg Station til Ore lukker, så bliver Præstø hægtet af. Jeg er derfor helt på linje med Allan Schmidt fra Femøvej i Vordingborg.

I et læserbrev 23. juni udtrykker han sin ”dybe bekymring over den planlagte nedlæggelse af buslinje 661R, som forbinder Vordingborg station med Ore”. Marienberg Skole er lukket, og Allan Schmidt peger på, at alle skolebørnene efter sommerferien er henvist til Iselingeskolen. Hvis 661R nedlægges, får mange af børnene længere skoleveje. Det kan give store udfordringer for dem.

Jeg er enig men af et par andre grunde. Jeg er efterlønner og p.t. solist. Jeg bor i Præstø, og er flyttet hertil for et lille halvt år siden. Jeg har bevidst ikke bil, fordi jeg prioriterer de offentlige transportmidler med professionelle og rare chauffører. Jeg valgte Præstø til, blandt andet fordi jeg herfra kan komme ud i verden. Så jeg er så glad for, at jeg kan komme ud med busser som 661R.

Også linje 669 fra Præstø til Lundby er jeg glad for, da jeg blandt andet er frivillig i Køng Museums Støtteforening. Og jeg har rigtig godt af at gå den lille halve times tid, det tager, fra stationen i Lundby til Køng. Hvis de ikke fortsætter, bliver Præstø hægtet af, sådan som jeg ser det.

Jeg benytter et motionstilbud i DGI Huset i Vordingborg, og på den måde holder jeg min krop ved lige. Det kan jeg ikke, hvis 661R ikke triller mere, så ligesom Allan Schmidt håber jeg meget, at 661R fortsætter. Også biblioteket i Vordingborg på Sydhavnsvej tager jeg bussen til.

Jeg har været utroligt heldig at kunne lære nyt i kommunens Makerspace, et fremragende læringsrum med mange gode, rare og kreative frivillige, som hjælper én med at føre sjove ideer ud i livet. Det vil så heller ikke kunne lade sig gøre mere, hvis buslinjen ikke fortsætter.

Begge eksempler giver god livskvalitet, skruer ned for brugen af privatbiler og op for den bæredygtige transport. Er det ikke vejen frem? Det mener jeg.

Helle Judith Thomasen

Jomfrustræde 4, st. tv.

Præstø

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...