Når statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) senest næste efterår udskriver valg, er der chance for at Køges nuværende byrådspolitiker Jacob Mark (SF) kan få en af de eftertragtede pladser som folketingskandidat.
SF's Køge/Lejre-kreds har valgt Køgepolitikeren som deres spidskandidat til folketingsvalget, og det er Jacob Mark rigtig glad for.
- Jeg har altid haft den tilgang til livet, at ser man noget, man ikke er tilfreds med, så kan man ikke bare brokke sig uden selv at forsøge at gøre det bedre. Før interesserede folketingspolitik mig ikke særlig meget, men det gør det nu, hvor jeg synes at der er ført en alt for borgerlig politik selv under den røde regering, siger Jacob Mark, der er formand for Børneudvalget i Køge.
Han føler sig helt klar til at give jobbet som folketingspolitiker en ordentlig skalle.
- Jeg har fået en god ballast af at sidde i Byrådet i Køge. Jeg har lært mange ting, og jeg håber at jeg kan bidrage med nogle af de ting på Christiansborg, som alle partierne har været med til at gennemføre i Køge, siger Jacob Mark og hentyder til mærkepunkter som bedre normeringer i institutionerne, flere midler til inklusionsarbejdet i folkeskolerne og gratis psykologhjælp til alle unge.
